2016 Haarlem – Den Bosch

Hieronder staan de rolstoelpelgrim blogs van 2016.
het voor het eerst dat ik als pelgrim onderweg was.
Dat jaar rolde ik van Haarlem naar Den Bosch in de volgende dagetappes:

Terugblik

09 jul 2016
Alles geregeld

Alle overnachtingen zijn geboekt en ik ben klaar om te gaan.
Vandaag heb ik mijn tas ingepakt, m’n rolstoel en reserve accus opgeladen en daarna heb ik met al mijn bagage een proefrit gereden van 25 km. Ben oa naar Nieuwveen, Zevenhoven en Nieuwkoop gereden.

Ik wilde graag de reserve accu’s testen en die zijn nog van voldoende kwaliteit dus mijn bereik is gelukkig voldoende voor komende week.

Ik ben er bijna klaar voor!

10 Juli 2016 Pelgrimszegen en stempel

Vandaag heb ik de pelgrimszegen ontvangen en de eerste stempel in mijn pelgrimspaspoort is gezet door de priester van de Bonifacius kerk (parochie Heilige Thomas) in Alphen aan den Rijn.

Pastoor Visser zet hier de eerste stempel in mijn pelgrimspaspoort in de Bonifacius kerk te Alphen aan den Rijn.
Hier ontvang ik de pelgrimszegen voor ik vertrek.
De eerste stempel in mijn pelgrimspaspoort

13 Juli 2016 De eerste dag, Haarlem – Amsterdam

Vandaag ben ik van Haarlem naar Amsterdam gerold.
Vanochtend eerst vroeg met de trein naar Haarlem gegaan.
Daar aangekomen eerst eens rondgekeken in de stad. Haarlem is een mooie stad en er zijn veel Jacobalia (dingen die verwijzen naar Jacobus) want het is al sinds de middeleeuwen een echte pelgrimsstad. Je hebt straten die vernoemd zijn naar Jacobus, gevelstenen, kerken en nog veel meer.

Om 11.00 had ik een afspraak in het Jacobs Godshuis om een stempel te laten zetten. Ik kreeg ook een lekker kopje thee en daarna een rondleiding door dit mooie pand. Ze hebben ook een erg mooie kapel (zie foto’s ).

Voor het Jacobs Godshuis staat een officiële staartlijn voor pelgrims naar Santiago. Vanuit daar zwaaiden de mensen van het Jacobs Godshuis mij nog uit. Toen ik was vertrokken was ik al vrij snel de stad uit.

Ik kwam daarna door Haarlemmerliede. Daar vond ik een Jacobs kerk (ik wist niet dat die daar stond) en heb toen bij de pastorie aangebeld en om een stempel gevraagd. En die staat nu heel mooi in mijn paspoort. Het is een mooie stempel.

Daarna weer verder gerold. Door naar Amsterdam. Ik reed door verschillende natuurgebieden.  Het was een fijne rit.

Aangekomen in Amsterdam was ik nog te vroeg om naar m’n slaapplek te gaan. Ik had besloten nog wat rond te rijden en op zoek te gaan naar een boekje met daarin de route die ik ongeveer ga rijden. Vooral omdat daar de belangrijke dingen instaan die ik onderweg wil zien. Gelukkig vond ik het boekje bij een reisboekhandel.

Om 18.30 kwam ik aan bij mijn overnachtings adres in Amsterdam, daar sliep ik in de pelgrimsherberg van kennissen. Daar kreeg ik een heerlijke (biologische)maaltijd en na nog wat te hebben gekletst is het nu tijd om te slapen. (Aanpassing in 2023, deze pelgrimsherberg is nu verhuisd, zit nu in Heiloo)

Morgen weer een lange dag rollen.

Santiago de Compostela nog 2375km vanaf dit bord in Haarlem, dus voorlopig hoef ik me nog niet te vervelen.
bij het JacobsGodshuis in Haarlem staat een officiele startstreep, dus hier begin ik officieel mijn pelgrimage.
Jacobskerk Haarlemmerliede, hier heb ik ook een stempel gekregen.
Een beeld van Jacobus, die moet een echte pelgrim natuurlijk op de foto zetten. bij kerk in Haarlemmerliede.
Net voor Amsterdam kwam ik deze koeien tegen, mooie rustige omgeving vlak bij de stad.
mooie natuur onderweg, vlinder

14 Juli 2016 Amsterdam naar Hilversum

Vanochtend eerst lekker ontbeten en daarna van mijn slaapplek naar het centrum gerold. Naar het Begijnhof. Ik hoopte op een stempel maar dat lukte helaas niet omdat de priesters op vakantie zijn en niemand wist waar ze de stempels hebben.

Daarna doorgerold en een foto gemaakt van de gevelsteen van het mirakel (zie foto). En even snel bij het Amsterdam museum naar binnen. Daar bewaren ze een middeleeuwse pelgrimsinsigne en ook middeleeuwse schoenen. Vond ik leuk om te zien. Daarna weer snel door want ik had nog veel kilometers te rollen.

Daarna door naar Hilversum.  Het landschap was vandaag heel afwisselend. Polders, weilanden, plassen en bossen en heide. Net voor Hilversum had ik een mooi lang bospad.

ik was enorm moe en dacht bijna dat ik het niet meer zou halen, opeens rende een hert door het bos, dat gaf me weer de energie om door te gaan op die laatste kilometers. Helaas geen goede foto kunnen nemen. Verder was het bos ook erg lekker, er stonden veel frambozen struiken en bosaardbeien plantjes met rijpe vruchten. Dus dat was een lekker tussendoortje.

Inmiddels ben ik aangekomen bij Casella (klooster van zusters Augustinessen). Mijn bedje ligt al gespreid en daar ga ik vandaag snel gebruik van maken.

Het was vandaag een lange rit. Toen ik vertrok uit Amsterdam stond m’n teller op 32 km en nu op 74. Dus heb er 42 km opzitten. Ik voel wel dat ik dit niet iedere dag moet doen maar ik heb het gehaald!!! Morgen op naar Utrecht!

Hieronder nog een paar foto’s van Amsterdam, de Dam, de steen in de muur ter gedachtenis aan de Heilige Stede (hosti mirakel in 1345), en een schilderij van dit Mirakel van Amsterdam in het Begijnhof.

Een mooi bospad, mijn fijne slaapkamer in Cassella en een foto van de stempels van mijn pelgrimspaspoort tot nu toe.

via de Dam verder gerold.
een gedenkplaat van het mirakel van Amsterdam
in Amsterdam nog even bij het begijnhof geweest, helaas was de priester daar afwezig (vakantie) en wist niemand waar de stempel was. toch een mooie foto van het schilderij over het mirakel van Amsterdam in 1345.
Een mooi stuk door het bos gerold.
mijn slaapkamer bij Casella
mijn pelgrimspaspoort met de stempels tot nu toe.

15 Juli 2016 Dag 3. Hilversum – Utrecht

Vandaag ben ik van Hilversum naar Utrecht gerold. Ik heb een goede reis gehad. Door mooie natuurgebieden gewandeld.

Verder hou ik het blog even kort en zonder foto’s want ik heb vandaag geen wifi.
Ik slaap bij de zusters Augustinessen in Utrecht op een geweldige kamer met uitzicht op de Jacobikerk.  Wat kan een pelgrim meer wensen dan dat!

Hieronder zie je mijn uitzicht deze avond, en het feit dat ik nu al bijna 100 km heb gereden.

15 Juli 2016 Dag 3. Hilversum – Utrecht deel 2

Vandaag eindelijk mijn verhaal van gisteren.
Gisteren ben ik van Hilversum naar Utrecht gewandeld.
Na een fijne nacht slapen bij de Augustinessen van Casella was om 7.30 het ochtendgebed. Er werd nog extra aandacht besteed aan mijn reis en ik kreeg van de zusters een mooie Jacobsschelp! Hier ben ik heel blij mee. Hij hangt nu aan mijn tasje voorop mijn rolstoel. Na de het ochtendgebed hebben we ontbeten en heb ik de laatste dingen ingepakt. Rond  9.30 ben ik vertrokken. Eerst weer een stuk door het bos waar ik ook mooie paddestoelen tegen kwam. Hele grote (mocht iemand weten hoe ze heten hoor ik het graag)! Verder ben ik door Maartensdijk gekomen. Helaas was er bij de Maartenskerk niemand aanwezig dus had geen stempel. Daarna doorgerold. Onderweg mijn waterfles leeggedronken en daarom even bij een fysiotherapiepraktijk naar binnen (is goed toegankelijk) en gevraagd om een fles water. Het bleek dat 1 van de fysiotherapeuten naar Santiago was gefietst. En ik hij heeft mijn fles gevuld en een stempel gezet in mijn pelgrimspaspoort.

Daarna doorgerold naar Blauwkapel, even rond de mooie kerk daar gewandeld en daarna weer snel verder.
Toen zat ik al bijna in Utrecht. In Utrecht bleken bijna alle kerken open in het centrum. Dus ben in verschillende kerken geweest en elke kerk had ook een eigen stempel. Natuurlijk ben ik gestart bij de Jacobs kerk. Die zit vlak bij de zusters Augustinessen zit.
Na een stuk of 6 kerken te hebben bezocht (waar ik ook stempels kreeg) ben ik naar de zusters gegaan.
Daar werd ik zeer welkom geheten. Ik kreeg een kamer met uitzicht op de Jacobs kerk.  En niet zomaar een uitzicht maar ik zat er bijna tegen aan. Vanaf mijn raam zat er denk ik niet meer dan 10 meter afstand van de kerk! Mooie plek!

Bij de zusters heb ik een boterham meegegeten en daarna naar het avondgebed gegaan. Daarna was er ook nog een  bijeenkomst van Sant’Egidio. Die iedere 2 weken een gebedsdienst hebben bij de zusters.

Daarna nog wat thee gedronken met de zusters en veel van hun mooie missieverhalen gehoord uit de tijd dat deze oude zusters nog jong waren en in Azië of Afrika woonde en werkte.
Daarna op tijd naar bed gegaan.

mijn kamer en kilometerstand bij de zusters in Utrecht
het uitzicht vanuit mijn slaapkamerraam, de kerk links is de Jacobuskerk.
zo ziet een kapstok er uit in een klooster! lastig zoeken naar je eigen jas!
de torenspits van de Jacobuskerk
mooie paddestoelen onderweg

16 Juli 2016 Dag 4. Utrecht – Culemborg

Vanochtend na een heerlijke nacht slapen eerst naar het ochtendgebed bij de zusters Augustinessen geweest.
Daarna heb ik m’n tas gepakt en nog even wat gedronken (thee) met de zusters.
1 zuster liet me het uitzicht van haar kamer zien. Op de 3e verdieping met uitzicht op de Domtoren! Erg mooi (zie foto’s ).
Daarna vertrokken.  Ik werd door een uitzwaai comite van 3 zusters uitgezwaaid.  Erg leuk!

Toen ben ik eerst naar het oude Jacobs gasthuis gerold. Het huis en het beeldje van een pelgrim achter het huis op de foto gezet.
Daarna naar Houten gegaan. Daar de kerk opgezocht. Helaas was er niemand om een stempel te zetten (bij pastorie was niemand thuis. Wel even in de kapel gezeten en een gesprekje gehad met 2 mensen die tegelijkertijd naar de kapel liepen.
Naast de kerk was een markt. Ze begonnen al met opruimen.  Ik vroeg om 1 appel en kreeg die gratis van de groenteboer (hij vroeg me dit niet door te vertellen omdat dan iedereen komt voor 1 appel, maar jullie vertellen het niet door toch?).
Daarna naar Schalkwijk. Eerst bij de protestante kerk gekeken. Was een kleine oude kerk maar ik kon helaas niet binnen. Daarna naar de katholieke kerk en daar was de kapel open. Was een erg mooie kapel met goede accoustiek die ik even heb getest met wat Taizé liederen (blijkbaar lijk ik op oma, ingewijde weten wat ik bedoel 😉    ).
Daarna weer op pad.

Onderweg rolde ik langs de kasteeltuinen van Jonkheer Ram. Er is weinig van het kasteel over. Er staat een soort metalen kunstwerk in de vorm van een kasteel en er zijn tuinen. Voor aan staan allemaal palen met daarop kleine beeldjes van middeleeuwse soldaten.
Ook liep ik regelmatig langs de Nieuwe Hollandse waterlinie en zag vele bunkers. Daarna weer opweg naar de pont naar Culemborg. Het is een leuke pont die met een touw met kleine bootjes vast zit aan het midden van de rivier. Bij de overkant aangekomen was ik haast direct in Culemborg. Maar omdat de B&B buiten dorp ligt aan de dijk moest ik nog 2 km rollen. Inmiddels zit ik lekker op bed en heb m’n instant couscous aangemaakt met heet water (meer kook mogelijkheden heb ik hier niet.  En lekker opgegeten. Straks vroeg naar bed want morgen ga ik weer rollen naar Zaltbommel.

het uitzicht uit mijn slaapkamerraam
even een foto net voor vertrek
uitgebreid uitgezwaaid door de zusters
een beeld van een pelgrim
een pelgrimshuis in Utrecht
met het pondje mee naar Culemborg
een kasteel kunstwerk
de overnachting in een B&B in Culemborg

18 Juli 2016 – Dag 5 – Culemborg naar Zaltbommel

Een beetje verlaat blog. Maar bij deze alsnog mijn wandeling van Culemborg naar Zaltbommel.Ik was rond 10.00 vertrokken vanaf Culemborg. Nog even snel wat rondgekeken en omdat het zondag was eerst naar een kerk gegaan.  Het was lastig kiezen, de keus was als volgt: de Barbarakerk of de Barbarakerk of de Barbarakerk….

Dat zo eenvoudig te onthouden dat het ingewikkeld word… de Rooms Katholieke, PKN of Oud katholieke kerk, in Culemborg heten alle drie gewoon hetzelfde.

Ik ben uiteindelijk naar de Barbarakerk gegaan. 😉
Daar heb ik van de priester een stempel in mijn paspoort gekregen.
Na de viering heb ik nog even rondgekeken in deze mooie oude stad (en heb de andere 2 Barbarakerken van buiten bekeken) en daarna ben ik weer verder gerold. Nog even snel naar het weeshuismuseum geweest en daarna snel echt op weg.
Het was weer heerlijk weer.

Onderweg door mooie gebieden gekomen. Ook veel fruit zoals bramen en zelfs een Japansewijnbes kunnen plukken. Lekker!
Ook veel kerken gezien, helaas alleen van buiten want ondanks dat het zondag was waren alle kerken gesloten toen ik langs kwam.

Bij vertrek stond de meter op 126km en bij aankomst 154. Was een goede rit.
Aangekomen in Zaltbommel werd ik uitgenodigd bij de eigenaresse can de B&B om mee te eten. Dat was erg gezellig.

Daarna ben ik vroeg gaan slapen.

het ontbijt in Culemborg
De katholieke St. Barbarakerk in Culemborg,
Mijn overnachtingsplek in Zaltbommel.

18 Juli 2018 Dag 6. Zaltbommel – Den Bosch

Vanochtend lekker vroeg vertrokken ( rond 9.00) richting Den Bosch maar eerst nog rustig aan gedaan en Zaltbommel bekeken. Eerst naar de katholieke kerk gegaan maar daar was niemand aanwezig en de deur was dicht. Net toen ik wilde vertrekken kwam er een man aan fietsen die de kerk inging. Hij heeft iemand gebeld om een stempel te zetten en ik mocht ook de kerk bekijken! Erg leuk.
Ook nog even langs de andere kerken gerold. Er is een mooie grote oude kerk met mooie (of zijn het juist lelijke) waterspuwers.
Daarna nog andere mooie straatjes bekeken. Veel mooie oude huizen gezien.
Uiteindelijk doorgerold naar Den Bosch. Was niet zo erg ver. Het landschap bestond voornamelijk uit water en weilanden. Wel mooi.
In Den Bosch aangekomen nog door de stad gerold. Bij de St. Jan kathedraal geweest voor een stempel en daarna voor een viering, het was de dag dat allemaal Jongeren vertrokken naar de wereld jongerendagen en de dienst was eigenlijk voor hen. Daardoor hadden we ook een viering met de bisschop.
Daarna naar mijn logeer adresje. Zo’n 10 minuten rollen vanaf de st. Jan dus dat is goed te doen. Ik logeer hier bij een fietspelgrim. Gezellig gekletst en gegeten en nu naar bed.

Bij vertrek stond de meter op 154 km en bij aankomst op 178 km maar ik heb wat extra gereden (zoals iedere dag) om mooie plekken te bezoeken.

voordat ik ui Zaltbommel vertrok nog even naar het weeshuismuseum geweest.
stempel gehaald in de kerk in Zaltbommel
Lekkere besjes onderweg gegeten
Het huis van Maarten van Rossem (nee, niet diegene die je nu op tv ziet, maar degene die leefde tussen 1490 en 1555)
Ik heb Den Bosch gehaald!
naar de mis geweest in de St. Jan waar de Bisschop aanwezig was.
mijn pelgrimspaspoort met de stempels van deze reis.

Laatste dag, Den Bosch – Huis

Vandaag eindelijk het verslag van mijn laatste reisdag.
Ook de laatste nacht heb ik weer goed geslapen. Op het moment dat ik vertrok van mijn logeeradres was de gastvrouw al naar haar werk. wel stond er in de keuken alles klaar voor een heerlijk ontbijt en lunchpakket. (als je dit leest, nogmaals bedankt!)

Daarna ben ik gerold naar het centrum en ben weer naar de Sint Jan gegaan. Daar is op dit moment de mogelijkheid om de beelden op de luchtbogen op het dak te bekijken. Sangezien dat ook kon met een lift ben ik ook boven geweest. Erg leuk om al die beelden te bekijken. Er zitten erg grappige beeldjes tussen, mannen, vrouwen, muzikanten, werkmannen, beesten, monsters en engelen (1 heel moderne engel, ze heeft een mobieltje!). Ik vond het zeer de moeite waard om daar eens boven op die kerk te kijken.

Na de Sint Jan heb ik nog een stukje door de stad gerold, richting de voormalige Jacobskerk. De laatste Jacobskerk van deze reis. Inmiddels is deze kerk veranderd in het Jheronimus Bosch art center. Ik heb een paar foto’s genomen van buiten maar ben niet binnen geweest. Ik wilde nog even verder de stad zien.

Daarna heb ik mezelf nog verwend met een Bossche Bol en ben toen naar het station gerold en heb de trein naar huis genomen. Het is een mooie pelgrimage geweest, vol mooie ontmoetingen, bijzondere gesprekken en heb veel mooie natuur gezien (als je met max. 6km per uur reist bekijk je alles zoveel beter!) en ook mooie oude steden bezocht.
Het was zeker voor herhaling (of eigenlijk vervolg) vatbaar.
Volgende keer hoop ik van Den Bosch te vertrekken en dan via Vessem te reizen naar Maastricht.
Wanneer de volgende etappe zal zijn weet ik nog niet maar ik zal het dan hier plaatsen en het is leuk als jullie me dan weer volgen.

Ik houd jullie op de hoogte!

4 oktober 2016 terug kijkend op een bijzondere reis

Vandaag wilde ik nog even terug kijken op deze bijzondere reis, die nu even tot stilstand is gekomen maar hopelijk zal het weer door gaan als de winter voorbij is. Zoals het er nu uit ziet hoop ik in de meivakantie van Den Bosch te gaan vertrekken en dan weer door te rollen via Vessem en Postel en dan verder via de ‘Via Monastica’ België door, of via Pelgrimspad via Maastricht.

Inmiddels ligt de reis al weer een paar maanden achter me, toch denk ik er veel aan terug.
het is voor mij een heel bijzondere “wandeling” geweest.
al enkele jaren ga ik regelmatig op bezoek in kloosters, deze wandeling was voor mij daar heel goed mee te vergelijken. Het was lichamelijk actief, maar geestelijk zeer rustgevend om door alle natuur te rollen.

Tijdens het wandelen kijk je anders naar dingen, ik kon genieten van al die mooie kleine bloemetjes in de berm, de bijen en libelles die daar tussen door vlogen, alles is zo mooi gemaakt als je er op let, eigenlijk jammer dat we dat niet altijd doen.
Ook heb ik genoten van alle bijzondere en indrukwekkende bebouwing, kerken, kastelen, oude steden, bunkers, etc. vooral natuurlijk de kerken, helaas waren ze niet altijd open maar degene die dat wel waren vond ik zeker de moeite waard.
het zijn allemaal dingen waar ik in het gewone leven zo vaak aan voorbij ga, dingen die het waard zijn om een tijdje bij stil te staan. Alles is zoveel mooier als je er de tijd voor neemt!

De afgelopen maanden is mijn rolstoel kapot geweest, dat gebeurde in Den Bosch, net na mijn aankomst, al had ik toen nog niet verwacht dat het zo’n grote langdurige reparatie zou worden. Blijkbaar vond mijn rolstoel het genoeg geweest.
Morgen krijg ik het laatste gerepareerde onderdeel terug. Daarom heb ik dus ook geen nieuwe kleine pelgrimages/wandelingen kunnen maken.
Maar ik hoop dat nu mijn rolstoel weer gerepareerd is ik weer langzaamaan kan beginnen met wandelen en me ook weer kan voorbereiden op evt. kortere pelgrimages en natuurlijk de volgende grote etappe en ik hoop weer heel wat kilometers te maken op weg naar mooie belevenissen.

4 gedachten over “2016 Haarlem – Den Bosch”

1. Je eerste blog gelezen en ik geloof dat ik meteen mar doorgaat naar het vervolg. Dat kan nu als je zo laat instroomt als ik. Super fijn met die foto’s erbij!

Beantwoorden
  2. Een mooi verslag van een dappere dame, heb bewondering voor je onderneming, wel geweldig mooi dat dit kunt doen, bij ons in Brazilie zou zoiets niet mogelijk zijn.

• Dank je voor je reactie. Ik ben benieuwd waarom het in Brazilië niet mogelijk zou zijn?
      Behalve dat helaas veel mensen daar geen toegang hebben tot de soort rolstoel waar ik in rij kan ik geen reden bedenken.