2023, Pelgrimstocht in Nederland, etappe 0.

April 2023 hoopte ik weer een nieuw deel van mijn pelgrimstocht te gaan rollen. Om precies te zijn van Rocamadour, waar ik 2022 was geëindigd en dan via Lourdes en mogelijk door naar de grens met Spanje.
Maar alles liep dit jaar anders dan gepland. Al jaren had ik een hernia maar begin 2023 verergerde dit. Ondanks dat besloot ik dat ik toch wilde vertrekken, maar enkele dagen voor vertrek ging het compleet mis met m’n rug en wist ik werkelijk niet meer waar ik het moest zoeken van de pijn. ik was al ingepakt om te vertrekken maar in plaats van naar Frankrijk te reizen werd ik opgenomen in het ziekenhuis.
Na diverse behandelingen (o.a. een zenuwblokkade) die niet aansloegen ben ik opgenomen in het ziekenhuis, heb een tijd bij mijn ouders gelogeerd omdat ik helemaal niks anders meer kon dan plat op mijn rug liggen. Daarna ben ik aan de hernia geopereerd en na een periode in een revalidatiecentrum en daarna thuis krabbelde ik langzaam weer op en begon ik ook weer te hopen op reisopties, misschien wel een pelgrimstocht in Nederland. Ook lukte het steeds vaker om weer een langere tocht in de buurt te rollen.

Eind september ging het weer zo goed dat ik weer echt durfde te gaan plannen. Naar Frankrijk afreizen zou nog te zwaar zijn (en alle campings zouden dan dicht zijn voor ik daar zou zijn) maar wel zag ik een optie voor pelgrimstocht in Nederland. de laatste week van September zou het weer nog redelijk goed zijn en waren de campings nog net open. dus een goede optie.
2016 ben ik mijn pelgrimstocht in Haarlem gestart en ik wilde nog een keer van huis naar Haarlem rollen. Dus dat ben ik gaan doen. Dit heb ik maar Etappe 0 genoemd omdat het tenslotte eigenlijk de tocht is die voor etappe 1 (2016) hoort. Na Haarlem (dag 3) rolde ik nog door naar Heiloo.

Hieronder (en in het blog) is het verslag te lezen.

Morgen vertrek
Dag 1, Alphen aan den rijn naar Oegstgeest
Dag 2 Oegstgeest – de Zilk
Dag 3, de Zilk – Haarlem – Velsen Zuid
Dag 4, Velsen Zuid – Heemskerk
Dag 5, Heemskerk – Heiloo
Dag 6 Heiloo – Haarlem
Dag 7 Haarlem – Roelofarendveen
Dag 8 Roelofarendsveen – Alphen aan den Rijn

Morgen vertrek!

september 26, 2023 door rolstoelpelgrim

Nog even een kort blog met groot nieuws. Morgen vertrek ik!

Ik ga beginnen aan mijn pelgrimstocht van 2023! Hoewel ik dit jaar fysiek niet in staat ben om af te reizen naar Frankrijk zie ik toch kans een kortere tocht in Nederland te doen. Het idee is om de komende dagen via de kust/ duinen te rollen naar Haarlem en daarna door te rollen naar Heiloo. Een Nederlands pelgrimsoord waar al sinds het jaar 1409 een geneeskrachtige bron en een kapel zijn. Ik was zoals jullie weten van plan naar Lourdes te gaan wat door de hernia operatie niet door ging maar nu kom ik dus toch nog bij een pelgrimsoord met een bron.

Afgelopen dagen ingepakt, bijna alles is ingepakt alleen de laatste dingen nog. Ik reis met volledige bepakking want ik verwacht onderweg te kamperen en te logeren. Dus wat dat betreft is het als voorgaande jaren.

Morgen is het zover, ik zie er naar uit. Dan ga ik ook weer dagelijks een blog schrijven over wat ik mee maak en wie/wat ik onderweg tegen kom.

Maar nu ga ik eerst slapen. Tot morgen!

Groetjes,

Logo, gestileerd plaatje van vrolijke rolstoelster (ik) met kruis en schelp in de handRolstoelpelgrim

Dag 1, van Alphen a/d Rijn naar Oegstgeest

september 27, 2023 door rolstoelpelgrim

Vanochtend rond 11 uur rolde ik van huis weg. Eerst richting de kerk om de eerste stempel van deze reis op te halen. Ik vond het wel vreemd om zo van huis te vertrekken. Deze rit was voor mij allemaal in een bekende omgeving, sterker nog, de rit die ik vandaag rolde (op de laatste 4 km na) heb ik heel vaak gerold toen ik nog maar net begon met lange afstanden rollen. Mijn zoon zat ooit in Leiden op de basisschool en ik rolde daar als oefening voor mijn eerste pelgrimstocht heel vaak heen via alle mogelijke routes. Vandaag besloot ik de route via de noordkant van de Oude Rijn te rollen. Sommige delen met (lelijke) industrie en gelukkig ook delen waar je over de hollandse polders uit kan kijken en kan genieten van de watervogels.
Het rollen ging erg voorspoedig. Hoewel ik bij oa bruggen en korte hellingen nog wel merk dat ik nog niet de kracht terug heb ben ik best tevreden. Deze paar dagen rollen zal me hopelijk ook weer helpen die kracht te herstellen. Vandaag in ieder geval zo’n 25km gerold!

In Leiden aangekomen rolde ik door het centrum waar markt was. Ook ging ik kort langs bij de Hartebrug kerk waar helaas niemand was om mij een stempel te geven.
Ook bezocht ik kort het LUMC, zo fijn om een plek te weten met een goed aangepaste toilet. Normaal als ik in Frankrijk door de natuur rol dan komt dat wel goed maar in het vol gebouwde gebied van vandaag was een wc (of stukje zonder mensen) vinden lastiger. Maar een ziekenhuis is daar ideaal voor. Na het ziekenhuis/wc bezoek kon ik weer ontspannen mijn weg vervolgen Naar Oegstgeest. Ook hier was de kerk (of in ieder geval de Maria kapel) open maar niemand aanwezig dus nog geen stempel, hopelijk lukt het morgen.

Nu ben ik bij mensen die ik ken van de musicalgroep (Kisi, wat nu Koemi heet) waar ik wel eens eerder over heb geschreven. Hier mag ik vannacht logeren. Heel fijn!

Morgen een nieuw blog, dan ga ik richting de Duinen bij Noordwijkerhout/de Zilk. Ik zie er erg naar uit om in nieuw gebied te komen dat ik kan ontdekken.

2e dag, Oegstgeest- de Zilk

september 28, 2023 door rolstoelpelgrim

Gisteravond heb ik een gezellige avond gehad bij het gezin waar ik logeerde en ben ik rond 22.00 uur naar bed gegaan. M’n rug gaf na een dag van veel zitten duidelijk aan dat het tijd was om te liggen. Na een nacht slapen voelde ik me weer een stuk beter.

Ik begon met een heerlijk ontbijt en daarna ging ik samen met de moeder van het gezin naar de kerk van Oegstgeest waar ik gisteren niet verder kwam dan de Maria kapel. Nu was de mis. Na de mis kreeg ik een stempel in m’n pelgrimspaspoort en toen was het al snel tijd om weer op pad te gaan.

Vandaag heb ik voornamelijk fietsknooppunten gevolgd waar ik m’n route mee bepaalde. M’n fietskaart stamt uit 2016 (ten tijde van m’n eerste pelgrimstocht) en sindsdien zijn er meer punten gekomen waardoor m’n nummering niet altijd klopte. Gelukkig staan er vrij regelmatig borden met een knooppuntenkaart waardoor ik er wel uit kwam.

Ik rolde eerst langs de Leidsevaart naar Noordwijk..

Net voor Noordwijk rolde ik langs streekmuseum Veldzicht. Ik ben niet binnen geweest maar heb wel even de 2 tuinen net voor het museum bezocht. Vooral de kruidentuin vond ik erg leuk om te zien.

Onderweg heb ik veel vogels gezien. Vooral veel ganzen. Maar de meest bijzondere vogels vond ik de zeer nieuwsgierige struisvogels die achter een hek stonden en naar me toe kwamen. Die wilden het liefst m’n camera opeten!

Ieder jaar in het voorjaar ga ik wel even naar Noordwijk en omgeving voor foto’s bij de bollenvelden. Sommige van die velden liggen nu braak maar ik kwam ook veel velden tegen waar nu andere snijbloemen op stonden, dus wel mooie bloemenvelden gezien.

In Noordwijk aangekomen bezocht ik de VVV, daar kreeg ik een stempel.

Na de VVV ben ik even naar het strand gegaan (voor zover dat lukte) en keek ik naar de vele kitesurfers in/op het water.

Toen ben ik de boulevard over gerold en vervolgde ik m’n weg via een fietspad door de duinen. Een mooie route.

Hoewel ik niet heel ver van de kust woon kom ik niet vaak in de duinen, dus dat was erg leuk.

Nu sta ik op een natuurcamping vlak bij de Zilk (maar het adres is nog Noordwijk) en lig hier in m’n tentje. M’n avond eten was lekker makkelijk, couscous met gedroogd fruit (alleen kokend water maken met de dompelaar, toevoegen en klaar).

M’n rolstoel staat alweer op te laden in het toiletgebouw en zelf ga ik ook vroeg opladen (lees: slapen). Morgen rol ik door de waterleiding duinen.

Groetjes,

Dag 3, de Zilk naar Velsen-Zuid via Haarlem.

september 29, 2023 door rolstoelpelgrim

Al voor de wekker werd ik wakker. Ik heb goed geslapen en met m’n kruik had ik het zelfs de hele nacht heerlijk warm gehad.

Ik ben toen maar rustig gaan inpakken. Gelukkig heb ik dat gedaan want al snel kwam de regen en alles zat toen redelijk ingepakt, dus ook m’n regenpak maar aangedaan. Bij de campingbaas kreeg ik een sticker voor in m’n paspoort en hij vertelde over de waterleiding duinen. Helaas kon hij me niet vertellen welke paden wel/niet verhard waren. Ook op de website kon ik daar geen duidelijkheid over krijgen. Dus op goed geluk de dichtstbijzijnde ingang genomen. Het eerste deel ging ondanks dat het niet verhard was vrij goed. Ik zag meerdere herten. Het was een mooie route maar het werd steeds lastiger rollen en de regen werd ook steeds meer. Af en toe raakte ik toch vast in het mulle zand. Gelukkig waren er af en toe voorbijgangers die me hielpen met een duwtje. Aan hun vroeg ik ook hoe ik bij een verhard pad kon komen. Want hoewel ik het in het begin wel een uitdaging vond om over het onverharde pad te rollen was het op een gegeven moment toch iets te veel van het goede. Gelukkig kreeg ik het laatste deel hulp van iemand waarmee ik een tijdje samen heb gelopen. Zij heeft me geholpen het verharde pad te vinden en me door de steeds slechter wordende paden geholpen. Gelukkig is dat gelukt want door de regen en het zand (dat inmiddels werkelijk overal zat) kreeg ik steeds meer storingen van m’n rolstoel wielen. Op het verharde pad aangekomen ging het gelukkig weer beter en rolde ik het laatste deel tot de uitgang zelf. Mocht je dit lezen, nogmaals dank!

Na de waterleiding duinen rolde ik door. Onderweg stopte ik even toen ik zag dat ik langs een seminarie (priester opleiding) rolde. Daar kreeg ik nog een stempel en een kopje thee. Erg fijn met dat vieze weer.

Daarna rolde ik naar Haarlem, veel gerold langs de Leidse vaart. Onderweg stonden regelmatig dingen die er aan herinnerde dat hier vroeger een trekschuit doorheen voer. Ook las ik over de eerste elektrische tram tussen Haarlem en Zandvoort in 1899. Het weer veranderde en het werd gelukkig droog. Mooi, vooral omdat ik zo eindelijk een beetje af kon komen van al dat schurende zand aan m’n wielen, hoepels, handen en eigenlijk overal, want door die rolbeweging zat het duinzand al snel van top tot teen. Gelukkig verliet het meeste zand me toen het droog werd! In Haarlem stopte ik bij de Kathedraal. Hier kreeg ik een stempel, heb ik m’n accu’s vervangen en kon ik naar de wc (prima aangepast). Verder heb ik er even rondgekeken en uitgerust. Daarna was het tijd om verder te gaan want vandaag stond een lange reis gepland.

Na Haarlem ben ik naar de Kennemerduinen geweest. Hier was ik jaren geleden geweest en ik wist dat daar fietspaden doorheen liepen. Het was mooi om hier te rollen. Af en toe kwamen er fietsers langs en ook paarden. De laatste keer dat ik hier was heb ik ook nog paard gereden, leuk! Maar voor nu hou ik het toch maar bij mijn stalen (titanium) ros!

Het is in de natuur duidelijkheid merkbaar dat het herfst is, de blaadjes verkleuren en er zijn veel mooie paddestoelen.

Via de ruïne van Brederode rolde ik naar Velsen-Zuid waar ik nu op een natuurcamping sta.

Morgen weer verder, nu eerst uitrusten.

Groetjes,

Dag 4, Velsen-Zuid naar Heemskerk

september 30, 2023 door rolstoelpelgrim

Afgelopen nacht had ik het iets kouder gehad. Dat ik het koud had kwam voornamelijk omdat ik te ver was afgekoeld en al koud was voordat ik in m’n slaapzak kroop. Dan duurt warm worden een stuk langer. Vanavond maar zorgen dat ik warm m’n slaapzak in kruip. Gelukkig ondanks dat ik het koud had een aardig goede nacht gehad. Vanochtend was m’n tent door de dauw flink nat, helaas kreeg ik hem daardoor niet droog mee.

Nadat alles was ingepakt en de waterfles was gevuld vertrok ik.

Onderweg naar een oversteek (ik twijfelde tussen pont of sluizen/brug) ontmoette ik een man. Ook een pelgrim (in wording), hij gaat volgende week een stuk door Portugal lopen en hoopt in Santiago te eindigen. Hij liep een stukje met me mee in de juiste richting. Uiteindelijk ben ik de eerste pont voorbij gerold, ik wilde sowieso de sluizen zien en mogelijk nog een pont verderop pakken. Ik rolde over een voormalige spoorlijn die tot voetpad was gemaakt, tussen de perrons door.

Zo ging ik door tot de volgende pont, maar die ging helaas niet. Wel kon ik vanaf daar mooi over zee kijken en zag ik het forteiland liggen. Ook lag er een groot schip van DFDS die naar Newcastle gaat varen. Een reis die ik ook nog wel eens wil maken. Na m’n pelgrimstocht naar Santiago misschien. Ik droom alvast van toekomstige pelgrimages. Misschien wel van Canterbury naar Iona. Maar eerst maar eens verder met waar ik was gebleven. Daarna terug gerold naar de sluizen om de oversteek te maken. Indrukwekkend om al die grote schepen en enorme sluizen te zien. Verder was dit deel van m’n tocht ook vooral mooi van lelijkheid, al die schoorstenen met rookpluimen, buizen, gebouwen, spoorrails, kranen, etc. van tata steel waar ik langs/tussendoor rolde.

Uiteindelijk kwam ik aan bij Wijk aan Zee. Hier was ik nooit eerder geweest en ik vond het een leuk plaatsje. Door een mooi pad kon ik over het strand langs de strandhuisjes rollen. Die waren ze aan het weghalen. Op het strand waren ze daar mee bezig maar later onderweg zag ik ook karren met strandhuisjes getrokken worden. Op het stand waren verschillende mensen aan het vliegeren, zowel met kleine als enorm grote vliegers. Mooi gezicht. Daarna vervolgde ik m’n weg door het Noord-Hollands Duinreservaat. Dat was weer een mooie route. Na een paar kilometer kwam ik aan bij de camping in Heemskerk. Hier heb ik m’n tent opgezet en grotendeels laten drogen. Nu lig ik lekker op m’n luchtbed dit te schrijven.

Morgen naar Heiloo. Maar het ziet er naar uit dat ik er nog een paar dagen aan vast plak, dus het is morgen nog niet de laatste reisdag.

De verdere plannen schrijf ik in een volgend blog.

Groetjes,

Dag 5, Heemskerk naar Heiloo.

oktober 1, 2023 door rolstoelpelgrim

Gelukkig had ik weer goed en warm geslapen en vertrok ik ook weer redelijk vroeg van de camping. Normaal moet je voor deze duinen een toegangskaartje kopen maar dat kreeg ik gratis bij de overnachting. Op de kaart is het maar een klein stukje (14km) tussen deze 2 plaatsen, maar volgens mijn route was het een flinke rit (ongeveer 32km gerold). In plaats van de korte route heb ik vanochtend nadat ik de camping had verlaten eerst een route door de duinen en een aantal stranden uitgezet.

Ik rolde door het Noord-Hollands duinreservaat. Een mooi gebied met prima fietspaden. Soms bos dan weer kale zandduinen met helmgras. Ook deze duinen word water gezuiverd. Dit was op sommige plekken goed te zien zoals bij “de kwal”, een plek waar water de duinen in word gepompt.

In Heemskerk en Castricum ben ik naar strand geweest. Heemskerk was lekker rustig en Castricum was echt druk met vele kitesurfers. Bij Castricum sprak ik ook nog een man die naar Santiago was gewandeld.

Het was heerlijk weer dus fijn om even aan zee te zijn. Onderweg veel paddestoelen en andere planten en bloemen op de foto gezet. Er groeien hier veel andere soorten planten dan de omgeving waar ik woon, dus dat is extra leuk.

Bij Egmond ben ik even kort bij de abdij geweest. Stempel gehaald en even de kerk bekeken. Daarna doorgerold naar Heiloo. Bij het heiligdom in Heiloo naar de kerk geweest waar ik te laat binnen kwam omdat ik Egmond te lang had rondgekeken.

Daarna naar m’n logeerplekje. Ik logeer bij dezelfde persoon als in 2016, maar toen was het in Amsterdam en nu woont hij in Heiloo. Hier mee gegeten en gezellig bijgekletst.Nu lig ik op bed in m’n eigen appartementje. In principe zit de reis er op maar ik heb nog tijd en voel me goed dus ik rol terug richting huis, zolang het weer goed blijft.Straks ga ik nog even uitzoeken of er nog ergens een camping open is en dan beslis ik hoe ik precies terug ga.

Groetjes,

Dag 6, Heiloo naar de oostkant van Haarlem

oktober 2, 2023 door rolstoelpelgrim

Na een goede nacht slaap nog even gekletst, ontbeten en daarna vertrokken. Ik sliep bij een vriend in zijn “organic b&b”. Een fijn aangepast tinyhouse. Het is goed toegankelijk met een handbewogen rolstoel (voor een elektrische rolstoel is de draaicirkel in de badkamer denk ik te krap) en heeft sanitair met beugels en zitje. Slaapkamer, keuken, woonkamer, alles zit er in. En in tegenstelling tot de meeste aangepaste kamers ook nog eens heel vriendelijk geprijsd. Dus voor wie aangepaste kamer zoekt en Heiloo en omgeving eens wilt verkennen is het een aanrader. Dit was mijn reclame blok!

In 5 dagen ben ik naar Heiloo gerold en nu wil ik in 3 dagen terug rollen. Hoewel m’n route korter is blijft het een flinke afstand en zijn mijn dag afstanden een stuk langer. Op de kaart vandaag 35km maar ik heb er 38 gerold (er is altijd wel iets om kort voor om te rijden, zoals een kerk).

Ik rolde eerst een stukje de route van gisteren terug. Ik kwam weer langs het heiligdom waar ik een korte stop maakte om naar de wc te gaan en toen ik er toch was heb ik nog even in het boekenwinkeltje gekeken. Daarna weer door. Ik rolde door heel ander landschap dan afgelopen dagen. Nu vooral weilanden met koeien, schapen en paarden.

Daarnaast reed ik veel door bebouwing. Daaraan is hier trouwens vaak te zien waar ik ben. Veel Noord-Hollandse boerderijen en rondom Zaanstad veel groene zaanse huizen. Ook zag ik diverse molens. De leukste was een vrij kleine molen waarvan ik hoorde dat die recent was verplaatst en nu werd gerestaureerd.

Ik bezocht ook even kort de Heilige Odulphuskerk in Assendelft (Zaanstad).De Mariakapel was open en ik kon door het hek heen ook de kerk zien. Ik rolde daarna door en voor ik het wist belande ik op een kermis. Niet echt mijn ding. Al moet ik zeggen dat ik een tijdje geleden een kerkdienst op een kermis had gevierd, dat was best bijzonder. Maar verder laat ikde kermis aan mij voorbij gaan. En ook deze kermis rolde ik gelukkig snel voorbij.

Uiteindelijk rolde ik naar het Noordzeekanaal, hier nam ik de pont naar de overkant. Vanuit daar rolde ik naar Haarlem.

Ik kwam lang Ikea, daar bedacht ik me dat ik 2016 ik ook op dat zelfde fietspad rolde. Toen van Haarlem naar Amsterdam en nu deed ik het een stukje richting Haarlem. Hier sta ik nu op de camping (toch eentje gevonden die het hele jaar open is).

Groetjes,

Dag 7, Haarlem naar Roelofarendsveen

oktober 3, 2023 door rolstoelpelgrim

Na een fijne nacht slapen in m’n tentje (laatste nacht in de tent) werd ik helaas wakker van het getik van de regen en flinke windvlagen. Gelukkig had ik gisteren al extra scheerlijnen gespannen. ik besloot snel in te pakken in de hoop meer regen te voorkomen (het regende steeds kort en stopte dan weer even). Maar helaas, nog voor de tent was ingepakt regende het weer. De tent was nat maar de rest heb ik gelukkig droog in kunnen pakken.Even was het verleidelijk om de trein naar huis te pakken (die trein kon ik horen vanaf de camping) maar dan zou het toch een beetje voelen alsof ik m’n reis niet had afgemaakt dus nadat ik een thermoskan warm water had gemaakt en m’n waterfles had gevuld ben ik toch maar gaan rollen. Ik reed via Hoofddorp richting het zuiden.Waar ik vannacht zou slapen wist ik nog niet. Alle campings waren dicht en ik kwam weinig opties tegen. Ik had wel gisteravond een e-mail gestuurd naar de kerk in Roelofarendsveen met de vraag of zij plek hebben voor een pelgrim.

Ondertussen rolde ik gewoon door, dwars door de regen die af en toe best flink was en af en toe wat minder, maar vrijwel niet stopte. Ik heb ook weinig foto’s gemaakt omdat m’n camera niet nat moet worden en ik die veilig had weggestopt. Bijna de hele reis rolde ik over fietspaden. Er liepen regelmatig koeien en schapen op het fietspad. Sommige lieten zich zelf aaien. Leuk!

Ik kwam langs diverse delen van de stelling van Amsterdam. Ik zag diverse forten en aanverwante dingen.

Onderweg werd ik gebeld door een voor mij onbekend nummer, dit was iemand van de kerk in Roelofarendsveen. Ik kan bij haar logeren. Dit was een opluchting want ik was al bang dat ik nog verder zou moeten en begon door de kou en regen m’n armen al flink te voelen.Vanaf dat telefoontje was het nog wel 2 uur rollen maar dat was te overzien.Ik reed nog langs het mooie Braassemermeer en ik kwam langs de kerk (degene die ik had gemaild). Terwijl ik langs het Braassemermeer rolde kwam oordeel zo’n er bij, fijn want ik was best verkleumd door alle regen. Inmiddels ben ik op mijn logeerplek en weer lekker droog en warm.Morgen is het dan echt de laatste dag, dan rol ik naar huis en zit de reis er weer op.

Groetjes,

Dag 8, Woensdag 4 oktober, Roelofarendsveen naar Alphen aan den Rijn.

oktober 9, 2023 door rolstoelpelgrim

Hier dan eindelijk het blog van de laatste dag van m’n pelgrimstocht. Mijn website lag er volledig uit en het duurde even voor ik (via via) iemand vond die mijn website weer werkzaam kon maken. Maar gelukkig werkt alles weer, alleen een paar blogs zijn verdwenen maar gelukkig heb ik de tekst en foto’s nog dus die plaats ik komende tijd opnieuw.

Na een gezellige avond, een goede nachtrust (waarbij ik toen ik wakker werd al snel vrolijk werd begroet door de lieve hond) en een lekker ontbijt met zelfgebakken brood ben ik vertrokken vanaf Roelofarendsveen. Ik rolde over een mooi bruggetje meteen sluis.

Ik rolde langs het Braassemermeer en nam een klein veerbootje naar de overkant. Dit pontje is alleen voor voetgangers en fietsers. Als rolstoelpelgrim ging het gelukkig ook prima.

Eerst kwam ik nog een groep pauwen tegen die over het pad wandelden. Ik rolde via Woubrugge al snel Alphen aan den Rijn in. Vanaf daar kwam ik in bekend gebied.

Bij winkelcentrumde Herenhof kwam ik nog een van m’n volgers tegen, we maakten een praatje en hadden het over deze website die de avond ervoor uitgevallen was. Ik vertelde dat ik er weinig van snap maar zij kende iemand met de juiste kennis en via die weg is uiteindelijk mijn websiteprobleem ook opgelost. Bedankt!

En daarna rolde ik via een aantal typisch Alphense dingen (Rijn, gemeentehuis, fietsappel) naar huis.

Het was heerlijk weer, zonnig en relatief warm vook oktober. Dus fijn om zo mijn reis weer af te sluiten.

Inmiddels ben ik alweer een dag of 5 thuis en kijk ik terug op een mooie reis. Natuurlijk was het korter en anders dan de reizen door Frankrijk. Maar ondanks dat was het wel een vergelijkbare reis door de mooie ontmoetingen en nieuwe wegen die ik mocht rollen. Fysiek merk ik dat deze reis precies goed was, het was zwaar maar niet te erg. Ik merk aan de ene kant dat ik al een eind opweg ben wat betreft mijn herstel omdat rollen en tent opzetten best goed gaat maar ik merk ook dat ik nog lang niet op m’n oude kracht zit. Een duin voelt als het centraal massief en 25km als 40km. Maar ik merk ook dat de training door deze reis m’n spieren ook weer extra hebben versterkt. Dus langzaam maar zeker kom ik er wel.

Komende maanden nog flink oefenen in het revalidatiecentrum en bij de fysio en dan hoop ik voorjaar 2024, ergens tussen Pasen en Pinksteren, weer te vertrekken naar Rocamadour om van daar weer richting Santiago te rollen.

Wie het nog niet heeft gedaan,  meld je aan op de nieuwsbrief op de homepage. Dan krijg je een e-mail als ik weer iets nieuws heb geplaatst of like mij op facebook en instagram