Dag 4, Velsen-Zuid naar Heemskerk

Afgelopen nacht had ik het iets kouder gehad. Dat ik het koud had kwam voornamelijk omdat ik te ver was afgekoeld en al koud was voordat ik in m’n slaapzak kroop. Dan duurt warm worden een stuk langer. Vanavond maar zorgen dat ik warm m’n slaapzak in kruip. Gelukkig ondanks dat ik het koud had een aardig goede nacht gehad. Vanochtend was m’n tent door de dauw flink nat, helaas kreeg ik hem daardoor niet droog mee.

Nadat alles was ingepakt en de waterfles was gevuld vertrok ik.

Onderweg naar een oversteek (ik twijfelde tussen pont of sluizen/brug) ontmoette ik een man. Ook een pelgrim (in wording), hij gaat volgende week een stuk door Portugal lopen en hoopt in Santiago te eindigen. Hij liep een stukje met me mee in de juiste richting. Uiteindelijk ben ik de eerste pont voorbij gerold, ik wilde sowieso de sluizen zien en mogelijk nog een pont verderop pakken. Ik rolde over een voormalige spoorlijn die tot voetpad was gemaakt, tussen de perrons door.

Zo ging ik door tot de volgende pont, maar die ging helaas niet. Wel kon ik vanaf daar mooi over zee kijken en zag ik het forteiland liggen. Ook lag er een groot schip van DFDS die naar Newcastle gaat varen. Een reis die ik ook nog wel eens wil maken. Na m’n pelgrimstocht naar Santiago misschien. Ik droom alvast van toekomstige pelgrimages. Misschien wel van Canterbury naar Iona. Maar eerst maar eens verder met waar ik was gebleven. Daarna terug gerold naar de sluizen om de oversteek te maken. Indrukwekkend om al die grote schepen en enorme sluizen te zien. Verder was dit deel van m’n tocht ook vooral mooi van lelijkheid, al die schoorstenen met rookpluimen, buizen, gebouwen, spoorrails, kranen, etc. van tata steel waar ik langs/tussendoor rolde.

Uiteindelijk kwam ik aan bij Wijk aan Zee. Hier was ik nooit eerder geweest en ik vond het een leuk plaatsje. Door een mooi pad kon ik over het strand langs de strandhuisjes rollen. Die waren ze aan het weghalen. Op het strand waren ze daar mee bezig maar later onderweg zag ik ook karren met strandhuisjes getrokken worden. Op het stand waren verschillende mensen aan het vliegeren, zowel met kleine als enorm grote vliegers. Mooi gezicht. Daarna vervolgde ik m’n weg door het Noord-Hollands Duinreservaat. Dat was weer een mooie route. Na een paar kilometer kwam ik aan bij de camping in Heemskerk. Hier heb ik m’n tent opgezet en grotendeels laten drogen. Nu lig ik lekker op m’n luchtbed dit te schrijven.

Morgen naar Heiloo. Maar het ziet er naar uit dat ik er nog een paar dagen aan vast plak, dus het is morgen nog niet de laatste reisdag.

De verdere plannen schrijf ik in een volgend blog.