Dag 32, van Monreal naar Pamplona

Vanochtend vroeg, rond 5.30 maakten de Franse vrouwen zich klaar en hoewel ze vrij stil deden werd ik toch wakker. Ik heb daarna nog tot 7 uur gedommeld. Toen was het ook voor mij tijd om me klaar te maken voor vertrek.

Ingepakt en opgeladen ging ik weer op pad, achteruit, want de helling voor de deur hebben ze even steil gemaakt als de 3 traptreden die naast het hellinkje zitten, 45 graden, wie bedenkt zo’n helling. Toch kon ik me achteruit er op trekken, daarna volgde een langere helling die ik nog wel achteruit deed maar die een stuk minder steil was dan het eerste stukje. Gelukkig kon ik me na een meter of 10 omdraaien en de berg weer afrollen. Vandaag heb ik veel naar beneden gerold al waren er wat kleinere klimmetjes.

Gisteren schreef ik dat ik voor de toppen van de bergen mijn fantasie kon gebruiken, vandaag was dat niet nodig. Ik zag namelijk de toppen, alleen ontbrak de onderkant van sommige bergen, er was namelijk mist/laaghangende bewolking. Heel apart gezicht van die zwevende bergtoppen!

Later op de dag werd het steeds helderder en een steeds blauwere lucht. Daar was ik erg blij mee na de regen van gisteren. De temperatuur was goed, vanochtend koel maar later warm maar niet te warm.

De bermen zaten vol met honderden slakjes, heel apart hoe ze met z’n allen in plantjes klimmen. Ook zag ik mooie blauwe vlindertjes die rustig bleven zitten voor het maken van foto’s.

Onderweg, net voor Pamplona kwam ik nog een mooi aquaduct tegen. Stamt uit 1783 las ik.

Ook reed ik langs het vliegveld, dat is vast niet heel druk want ik zag geen vliegtuig in de lucht.

Ik had al een aantal dagen geen winkels meer gezien (Jaca was het laatste) dus ik was toe aan het doen van boodschappen. Dus ik was bij Pamplona (of eigenlijk net voor Pamplona) naar een grote supermarkt gerold. Wat grappig was om te zien dat ik toevallig dezelfde grote winkel had uitgekozen als een paar jaar geleden toen ik op vakantie was in Frankrijk met mijn zoon en we toen een middagje in Spanje zijn geweest en toen diezelfde supermarkt hadden bezocht. Dus ineens was er een bekende plek.

In de supermarkt een tijdje rondgereden  voor de boodschappen en om gewoon te kijken wat er te koop is en wat mensen eten. Voor mij is zo’n supermarkt in het buitenland een soort museum die mij veel verteld over de (eet)cultuur. Veel andere producten hier, ook dingen die ik niet ken, dus dat is altijd leuk.

Na de supermarkt was het tijd om naar de stad te gaan. Ik zag een mooi standbeeld van mensen die voor stieren uit rennen (en er soms onder belanden), hetgeen waar pamplona beroemd om is. Dat voor stieren uitrennen laat ik graag aan anderen over! Een os voor mijn rolstoel is op sommige plekken dan wel weer een leuk idee. Maar voor nu hou ik het maar bij mijn elektrische ondersteuning in de wielen.

Ook ging ik voor een stempel naar de kathedraal. De kathedraal heb ik nog niet bezocht, buiten de vieringen en gebedstijden om word het als museum gezien en betaal je toegang, het staat mij altijd tegen om entree te betalen voor een gebedshuis dus ben niet binnen geweest. Maar daar komt  nog verandering in want om 20.00 ga ik naar de mis.

Ik vond een pelgrimsherberg vlak bij de kathedraal. Bij aankomst zag ik de deur met 3 treden en vroeg me af of het wel mogelijk zou zijn hier te slapen maar er bleek ook nog een andere deur te zijn waardoor ik zo naar binnen kon rollen. Ik heb hier tot nu toe mijn eigen slaapzaal met 3 stapelbedden speciaal voor gehandicapte gasten naast de gehandicapten wc/badkamer die echt enorm groot is. Fijn!

Hoewel ik vandaag een redelijk korte afstand had gepland is het door het bezoek aan de supermarkt (omrijden) en wat rondrijden door de stad toch weer 31 kilometer geworden. Waar ik morgen heen ga moet ik nog uitzoeken. Eigenlijk was Pamplona mijn eindpunt maar ik rol nog een paar dagen verder. Eerst nog even op de officiële route en uiteindelijk sla ik ergens af naar Bilbao omdat ik van daaruit weer redelijk goed kan terug reizen naar mijn auto. Vanaf Pamplona zijn het enorm veel overstappen, daarom mijn plan aangepast. Ook heb ik nog tijd voor ik thuis moet zijn. Maar de precieze route moet ik nog uitzoeken dus wat ik precies ga doen qua route weet ik nog niet.

Groetjes,

Rolstoelpelgrim

10 gedachten over “Dag 32, van Monreal naar Pamplona”

1. Ik dacht bij Pamplona steeds aan een kinderliedje: In Pamplona, Saxiona, rikketikketik Amerika….
    Op google ontdek ik dat het Plantona is, en heeft dus niets met je huidige verblijfplaats te maken.
    Mooie trip weer en prachtige foto’s. Een goede zondag gewenst!

Beantwoorden
  2. Wat goed je bent in Pamplona, dat was iig je doel! Wij stopten in Puente de la Reina en toen moest ik zo aan je denken, misschien ga je dat dan wel halen en anders een volgende keer

3. In punta La Reina zit een prima auberge met camping net buiten het centrum over de brug, serveren ook prima maaltijden. Campingplaatsen hebben prachtig uitzicht! Wel een korte maar erg steile helling dus zorgen dat je nog een stoot energie over hebt of, het is redelijk druk, je je even laat helpen omhoog.

4. Prachtige foto’s vooral van het Icarusblauwtje die zijn hier nogal schichtig. Toch nog een lange tocht geworden vandaag. maar wel genoten zo te zien. Fijn dat je tocht nog wat langer duurt kan ik langer van je verhalen genieten 🙂

Beantwoorden
  5. Mooie dag achter de rug. Heel lang gelden stapte ik ook door Pamplona, de stad was me te druk zodat ik overnachtte in Cisur Menor waar ik 2 LImburgse (B) ontmoette. In Pamplona kocht ik ook mijn eerste telefoonkaart om eens naar huis te telefoneren want van GSM enz was toen nog geen sprake.
    Fijne dag gewenst!

6. Hoi Laura,
    Als wij met de kinderen op vakantie gingen en het was een dag slecht weer, dan gingen we ook vaak naar zo’n enorme supermark. Meer als toerist als consument…Gewoon kijken wat voor vis er werd verkocht, heerlijke rilettes, allemaal dingen die ze niet in Nederland hebben.
    Ook ik ga nooit een kerk in als ik moet betalen. Dat doet me aan due markt mensen in de Tempel denken, die Jezus er uit joeg.
    Een kerk hoort open te zijn voor iedereen.