Dag 34, Puente la Reina naar Estella

Gisteravond m’n accu aan de stroom gezet en ik ben lekker gaan slapen. Mijn wekker voor de ochtend had ik om 7.15 gezet in de hoop een beetje te kunnen uitslapen. Rond middernacht stond ook een wekker om de accu te wisselen en naar de WC te gaan in de herberg. Maar om middernacht, toen ik wakker werd, bij het gebouw aangekomen bleek het dicht…. Ik zag de beheerder zitten, en hij zag mij ook maar hij deed niet open. Voor de wc had ik wel een oplossing maar die accu is wel naar. Ik hoopte iets langer uit te kunnen slapen maar dat zat er nu niet in. Ik wist dat het ontbijt vanaf 6.30 uur was dus heb mijn wekker toen maar vroeger gezet om 6 uur en ben weer gaan slapen. Gelukkig nog wel aardig goed geslapen. Om 6.30 uur direct m’n accu’s gewisseld en de 2e laten laden. Hij kon gelukkig nog zo’n 2 uur laden voor ik om 8.30 uur weg moest. Ondertussen ben ik gaan inpakken en daarna gewacht en gekletst met diverse pelgrims. Het valt me wel op hoeveel pelgrims uit Azië (vooral Japan en Zuid-Korea) en Amerika er zijn.

Uiteindelijk was de accu (die toen hij aan de stroom ging nog niet helemaal leeg was van gisteren) bijna vol toen ik vertrok.

En zo ging ik op pad. Het was mooi om met de zon die nog maar net op was te rollen. Eerst een goede afdaling (die ik gisteren op moest), dat was gunstig want daardoor laadt m’n accu nog wat extra bij. Als ik met een volle accu de berg af ga krijg ik foutmeldingen vanwege overbelading maar daar had ik met mijn nog niet helemaal volle accu dus geen last van. Ik bekeek de brug van Puente la Reina nog even en daarna ging ik door op de route. Het eerste stuk samen met de wandelpelgrims, dat zijn er echt veel. Ik denk dat ze de hele dag voor en achter zich andere pelgrims zien. Wat dat betreft ben ik wel blij om een iets andere route te rollen zodat ik meer het gevoel heb alleen te wandelen. Ik kruis af en toe wegen met ze, heb dan soms een leuk praatje en daarna gaan we weer ons eigen pad.

Nadat mijn weg en die van de wandelpelgrims splitsten begon een stevige klim. Was wel weer met mooi uitzicht en ook begroeiing was interessant.  Een aantal olijfboomgaarden (waar regelmatig iemand werkte en dan werd ik ineens vanuit zo’n boom begroet) en stukjes naaldbos waar op de grond oa rozemarijn en tijm groeit. Gisteren kwam ik ook al lavendel in de berm tegen. Planten die ik alleen ken uit mijn tuin maar hier dus gewoon in de berm groeien. Iets eerder op m’n  rit zag ik al een man dingen plukken in de berm en met een bos planten naar zijn auto lopen. Toen kon ik op afstand niet zien wat hij had geplukt maar nu vermoed ik dat hij kruiden had gehaald.

Die klim duurde bijna 4 kilometer en daarna kwam weer een mooie afdaling die weer wat extra accu gaf en dat was gunstig want er was nog een klim. Pas halverwege de 2e grote klim was m’n 1e (niet helemaal volle) batterij leeg.

Verder waren er vandaag weer veel gemaaide akkers. Ook heb ik onderweg, aan een vangrail, een aantal keer mooie stukken bijenraat en heel rustige bijen gezien. Eerst dacht ik dat ze dood waren maar toen ik beter keek bewogen ze toch.

Rond 13.30 was ik al in Estella. Ik vond het wel ver genoegd voor vandaag maar ik had onderweg al gehoord dat alle herbergen al vol zitten. Nu had ik al gezien dat er ook een camping is. Alleen die camping ligt wel wat ongunstig omdat het water er tussen ligt en ik daardoor eerst naar de stad moest en daarna een brug over en dan nog 2km aan de andere kant van het water een beetje terug moet. Maar toch besloten hier voor te kiezen. Maar omdat het nog zo vroeg was heb ik eerst de stad bekeken. Ik rolde naar de basiliek. Had eigenlijk beter naar de route (en hellingsprofiel) moeten kijken voor ik dat besloot maar dat had ik niet gedaan. Ik rolde langzaam steeds steiler omhoog. Onderweg heeft een man me nog een stukje geholpen toen het erg steil was. Het laatste deel weer zelf gerold en ik ben boven gekomen maar wat een klim en grotendeels dit achteruit moeten doen. Onderweg kwam ik nog een schoolklas tegen (naast de basiliek zit een grote katholieke school) waarmee ik ze goed en zo kwaad als het lukte in het Engels heb uitgelegd wat ik doe. Erg leuk gesprekje werd het. Ze zochten ook gelijk m’n website op. Ook kwam ik nog (ik denk) Engelsen tegen die het laatste stuk gelijk met mij naar boven gingen, zij via de trap en ik via de weg. Zij hielpen me met de deur die ik niet open kreeg. Het is een heel aparte basiliek uit de jaren 50. De lichtval door de bijzondere glas in lood ramen was bijzonder. Helaas kon ik er geen stempel vinden (en niemand om het aan te vragen) maar het was wel de klim waard geweest. Sowieso had ik daar boven enorm mooi zicht over de stad. Nadat ik alles gezien had rolde ik weer naar beneden. Dat ging een stuk makkelijker!  Ik zag de Spanjaard nog die me een stukje geduwd had en bedankte hem en vertelde dat het gelukt was de basiliek te bereiken.

Daarna nog wat doorgerold en zag de Engelsen nog die een ijsje aten op een bankje op een plein. Een tijd met hun gesproken. Ook zij pelgrimeren maar hadden een rustdag. Daarna ging ik naar de supermarkt voor wat vers fruit en naar de camping. Hiervoor moest ik een brug over, maps stuurde me via een mooie maar wel heel onmogelijk steile brug maar gelukkig had ik al een andere brug gezien. Richting de camping rolde ik in tegengestelde richting van de wandelroute en ontmoette nog enkele bekende pelgrims die ik onderweg en/of in herberg eerder had ontmoet.

Bij de camping aangekomen kreeg ik een mooi plekje vlak bij de gehandicapten wc. Daar een wasje gedaan en nu uitrusten want ik heb afgelopen nachten eigenlijk korter geslapen dan goed voor me is.

Gelukkig kan ik morgen een beetje uitslapen want dit is een normale camping en niet een plek waar ik zoals vanochtend op z’n laatst om 8.30 weg moet zijn. Dus morgen een keer tot 8 uur uitslapen als dit lukt.

Groetjes,

Rolstoelpelgrim

14 gedachten over “Dag 34, Puente la Reina naar Estella”

1. Je mag blij zijn dat je voor het noodweer de Pyreneeën over was. Overal enorme schade en het water in de Gave staat zo hoog, dat de grot in Lourdes is overstroomd

Beantwoorden
  2. Die foto met die op en afgaande steile helling is zeker die je hebt kunnen omzeilen. Mooie foto’s en mooi weer zeg. Slaap ze lekker uit, je hebt het verdiend!

3. O die brug was vreselijk! Dat is de enige helling waar ik niet omhoog kwam en mijn motor trok me zonder moeite de weg naar de herberg in puente la Reina op, maar hier had ik een zetje nodig, heel raar.

4. wow jij heb echt geluk gehad bij de Pyreneeën! Wat een route naar de Basiliek fijn dat je geholpen bent en binnen heb kunnen kijken. Hoop dat je goed uitgerust bent en heerlijk heb geslapen. fijne en mooie dag.

Beantwoorden
  5. Tjee, ik schrok wel van die beelden zeg van dat noodweer. Je hebt echt geluk gehad of beter gezegd: Jacobus die over je waakt!
    Neem op tijd rust Laura, vooral na die gebroken nachten… Soms moet ook een toegeven aan die moeheid. Lekker relaxen!