Dag 36, van Los Arcos naar Logroño

Het was ondanks de slaapzaal (gelukkig maar met 4 mensen) een rustige nacht geweest. Ik was als eerste wakker en heb rustig en stilletjes ingepakt. Mijn rolstoel had in het fietsenhok gestaan en die had ik opgehaald en heb ik opgeladen. Tijden het inpakken zag ik weer veel bekenden. Ik ontbeet samen met de pastor en zijn reisgenoot, we namen nog even afscheid met een foto en toen vertrokken zij.

Ik was ook klaar voor vertrek maar had nog een afspraak. Gisteren vroeg iemand van de herberg of ik nog medische hulp kon gebruiken omdat er hier een kliniek zit die oa pelgrims helpt en diegene van de herberg kon dan mee om te helpen met de vertaling. Omdat ik het vermoeden van een blaasontsteking had ben ik vanochtend met haar naar de dokter gegaan, en het vermoeden bleek te kloppen. Dus heb antibiotica gekregen, hopelijk slaat dit snel aan. Daarna was het tijd om te vertrekken.

De eerste helft van de dag rolde ik vrijwel alles omhoog, soms gelijk maar soms ook behoorlijk steil.

In het dorpje Torres del Rio bezocht ik de kerk. Toen ik er aankwam was er een grote groep Poolse fietspelgrims. Zij wilden met me op de foto. Daarna keek ik zo goed als het ging in de kerk. Ik kon niet goed binnenkomen met mijn stoel maar de deur werd extra open gezet en zo kon ik vrijwel alles in dit bijzondere kleine kerkje zien en de vrouw die bij het kerkje zat maakte nog een paar foto’s van de dingen die ik lastiger kon zien. Dus dat was leuk. En daarna rolde ik weer door.

Het klimmen was best zwaar maar het uitzicht was vandaag weer geweldig. Het was ook redelijk helder weer waardoor ik ook bergen verder weg goed kon zien. Ik zag vanaf de weg ook vaak de paden waar pelgrims op wandelden.

Het plaatsje Viana, op het hoogste deel van m’n route van vandaag, was m’n accu net voor het hoogste punt leeg. Toen maar gewisseld zodat ik rustig het plaatsje kon bezoeken. Helaas was de kerk dicht, die stond in de steigers. Wel heb ik een 13e eeuwse kerk-ruïne bezichtigd, Iglesias de San Pedro. Bijzonder om te zien, een deel van de schilderingen waren in tact maar het meeste was echt een ruïne. Daarna keek ik vanaf een uitzichtpunt over het dal, echt een mooi uitzicht en in de verte indrukwekkende bergen.

Na Viana begon de afdaling. Dat was fijn voor mijn armen en ik kon genieten van het uitzicht. En dat was enorm de moeite waard. Ik zag heel mooie dalen vol met olijfboomgaarden en ook enorm veel amandelbomen. Ook waren er veel wijngaarden, die niet zoals in Frankrijk allemaal netjes op een rijtje aan een draad zitten gebonden, maar deze stonden meer als een soort boompje er bij.

In Logroño aangekomen besloot ik naar de donativo (vrije gift) parochie herberg te gaan. Dat was een goede keus. Om 19.00 is een dienst en daarna gaan we eten. Daarover schrijf ik morgen weer.

Dit was de laatste pelgrimsdag. Dan is het tijd voor de (langzame)terugreis, Morgen ochtend ga ik naar het station om uit te zoeken hoe ik verder moet reizen want ik weet nog niet hoe aangepast de treinen hier zijn.

Groetjes,

Rolstoelpelgrim

14 gedachten over “Dag 36, van Los Arcos naar Logroño”

1. Een top prestatie hebt je verricht, ik heb als oud-pelgrim met bijzondere interesse jouw reis gevolgd. De kaart erbij gehouden en iedere kilometer met potlood aangegeven. Heel veel herkenning in het traject, maar ook in je ontmoetingen. Deze tour zit er op, geniet er van de komende tijd en dan voorbereiden op de etappe naar Santiago de Compostella. Succes kanjer

2. merci mille fois pour votre courage,
    Merci pourl’exemple de volonté que vous donnez.
    Merci pour vos commentaires toujours astucieux et pertinents
    Merci pour votre bonne humeur permanante.
    Merci pour les très belles photos
    Merci, merci, merci …

Beantwoorden
  3. Wat een tocht heb je gemaakt en wat een ontspannen laatste pelgrims dag was dit. Nou ja op de blaasontsteking na dan hoop dat de antibiotica snel aanslaat. Succes weer met het puzzelen van je terugreis.

4. Fantastisch Laura, de prestatie die geleverd hebt!
    Met grote bewondering voor je moed en uithoudingsvermogen je verslagen gelezen! Het ga je goed!
    Goede reis terug!
    Dit zijn toch weer onvergetelijke herinneringen, geniet ervan!

Beantwoorden
  5. Je hebt het weer geflikt, fantastische. Heb elke kilometer van je reis mee beleeft. Het was door je verhalen net alsof ik mee heb gelopen. Geen berg was te hoog, geen dal te diep, alle obstakels met een glimlach overwonnen. Neem mijn hoed diep voor je af. Jij bent een voorbeeld voor elke pelgrim die er onderweg even doorheen zit. Veilige terugreis en op naar het laatste stukje volgend jaar.

6. ik heb met veel bewondering elke rit gevolgd en dat al jaren aan een stuk , ook je voorbereidingen die je postte , ik ga met even veel bewondering je terug weg volgen via je blog ! Gewoon prachtig, wat een prestatie , nog heel veel succes , ik blijf je volgen !!

Groetjes Patrick

7. Lieve Laura,
    Dank voor alles wat je met ons deelde.
    Ik wens je een goede thuisreis en zie uit naar je volgende tocht!
    SHALOM

Hieronder een citaat over reizen……
    We zijn geen menselijke wezens op een spirituele reis.
    We zijn spirituele wezens op een menselijke reis.
    Stephen R. Covey

Beantwoorden
  8. Wat heb je een enorme prestatie geleverd!
    Jouw Hemelse Vader heeft je gezegend op alle wegen die je gegaan bent!
    En een grote berg herinneringen neem je mee!