Terugweg dag 2, dagje Bilbao

Ik ben gisteren behoorlijk vroeg in slaap gevallen. M’n kamergenoten heb ik niet eens naar binnen zien komen. Toen ik midden in de nacht wakker werd was ineens iedereen in slaap, inclusief een snurker in het bed boven de mijne. Gelukkig viel ik ondanks het gesnurk vrij snel weer in slaap en heb ik een goede nacht gemaakt. Rond 7 uur stond ik op en al om 7.45 was ik ingepakt en wel klaar voor vertrek. Eerst heb ik even buiten ontbeten. Hoewel het een beetje regende stond ik droog onder het afdak. Daarna ben ik door de stad gerold en zag de stad langzaam wakker worden. Eerst waren de winkels dicht en zag ik alleen mensen die er uit zagen alsof ze naar hun werk gingen, vooral veel mannen in pakken. Daarna gingen de winkels open en veranderde het langzaam en waren er vooral vakantiegangers en mensen die kwamen winkelen.

Tijdens het rollen door de stad, toen ik langzaam richting het Guggenheim museum rolde ontmoette ik een andere Nederlandse pelgrim waarmee ik aan de praat raakte. Uiteindelijk hebben we een hoop gekletst en zijn we naar het museum gegaan. Echt een heel bijzonder gebouw. Helaas kon ik met bagage niet naar binnen in het museum en het ontbreekt mij nu aan energie om alle tassen van m’n stoel te haken en het er later weer op te zetten.

We hebben toen bij een enorm puppie beeld gekeken, vol met bloemen. Heel bijzonder.

Daarna heeft zij mij op een heerlijk en ook heel mooi ijsje getrakteerd. Ik denk niet dat ik ooit zo’n mooi ijsje hebt gegeten. Het was echt kunst en ook nog eens erg lekker!

Daarna namen we afscheid, deelden onze blogs en ging ze weer op pad. Ikzelf ging daarna verder met de stad doorkruisen. Ik bezocht ook nog een kerk waar ik even rustig heb gezeten tot een kloosterzuster gebaarde dat ze de kerk ging afsluiten. Daarna ging ik weer de stad in. Er zijn hier heel duidelijk 2 delen van het centrum. Een oud deel met oa de kathedraal, kleine winkeltjes (vooral souvenir winkels waar ze oa tassen van kurk verkopen en heel veel andere Bilbao souvenirs, maar ook wat kunstzinnige winkels zoals een locale pottenbakker en winkels met lokaal lekkers. Daarna ging ik nog even naar het nieuwe deel, maar dat vind ik minder interessant. Er zijn vooral veel grote ketens die ik door heel Europa in elke stad zie. Daar bezocht ik ook nog een groot luxe warenhuis met supermarkt met heel luxe producten. In mijn pelgrimskleding en bepakking voelde ik me wel uit de toon vallen.

Tussen het rondrollen door had ik veel gedoe met m’n vervoer voor de terugreis. Sinds gisteren was ik bezig met flixbus. Het ligt nogal ingewikkeld met de eisen. Mijn rolstoel is niet opvouwbaar en dat is wel een eis van hen. Voorheen kon ik ze altijd bellen en dan kon ik vragen of ik toch mee kon omdat het wel gedeeltelijk demonteerbaar is. Nu kon het alleen via e-mail en kreeg ik steeds geen duidelijkheid over of mijn rolstoel wel/niet mee mag, ik schreef dan zo iets als “mijn rolstoel is niet opvouwbaar maar wel gedeeltelijk demonteerbaar” en dan kreeg ik een antwoord terug als “omdat je rolstoel opvouwbaar is mag die mee”. Duidelijker maakte dat het dus niet. pas in de middag werd duidelijk dat ze mijn stoel toch niet mee willen nemen. Gek genoeg luchtte dat bericht vooral op, want ik was inmiddels bang dat ik dan wel toestemming had per mail (voor een opvouwbare stoel) maar dat ik dan om 23.00 in de avond door een chauffeur zou worden geweigerd omdat het niet opvouwbaar maar demonteerbaar is. Inmiddels had ik al alternatieven gezocht en heb een treinreis met een aantal overstappen gevonden. Dit ga ik verdelen over 2 dagen. Ik ben naar het station gegaan om te vragen hoe het zit met de tickets en de rolstoel.  Daar bleek dat ik bij een ander station moest zijn. Gelukkig was dat niet heel ver weg. Daar aangekomen zag ik een info hokje met een vrouw die wat engels sprak. Zij vertelde hoe laat de trein morgen gaat en dat ik als ik een half uur van te voren aanwezig ben er genoeg tijd is voor de ticket en er is daar standaard iemand op het station om rolstoelen in/uit de trein te helpen. Morgenochtend ga ik weer een stukje verder per trein. Ik ben opgelucht dat dit nu is geregeld. Morgen kom ik als het goed is in Hendaye aan. Dan ben ik weer in Frankrijk. Dan kan ik daar op het station de volgende trein organiseren.

Nu ben ik in het hostel waar ik gisteren ook was. Tot nu toe heb ik nog geen kamergenoten, maar dat zou zomaar kunnen komen (en er is 1 bed waar een gebruikte deken ligt dus mogelijk is die persoon gewoon nog ergens in de stad).

Ik ga zo weer vroeg slapen in de hoop dat ik morgen een beetje uitgerust ben want al het gedoe rondom de reis kost me een hoop energie en nu ik niet meer het rolritme heb merk ik pas goed hoe moe ik ben.

Groetjes,

Rolstoelpelgrim

3 gedachten over “Terugweg dag 2, dagje Bilbao”

1. Dat is inderdaad een kunstwerk wat ziet dat ijsje er mooi en lekker uit! En dan die tassen wat gaaf zeg. Nou je heb wel weer een goede nacht verdient, hoop dat het in Frankrijk wat makkelijker gaat met de trein. Succes en doe rustig aan.