Dag 24, Asasp-Arros naar Accous

Gisteravond was het al voorspeld maar toch is onweer in de bergen vaak heftiger dan ik gewend ben. Vannacht ging het goed te keer. Ik lag al even te slapen toen het onweer rond 23.00 uur in volle hevigheid losbarste. Ik tel altijd om afstand te bepalen van het onweer en in het begin was dit nog wel in te schatten maar later ging het zo hard te keer dat ik geen idee meer had welke flits bij welke knal hoorde. Rond 1 uur werd het gelukkig rustiger, zowel qua onweer als regen en kon ik weer rustig verder slapen.

In de ochtend heb ik snel gedeeltelijk ingepakt. Het zou volgens mijn weer app om 8 uur gaan regenen en ik wilde al mijn spullen voor die tijd onder de afdak hebben staan en dan hopelijk mijn tent redelijk droog mee kunnen nemen. Sinds de nacht had het niet meer geregend en de tent was al een eind droog. Uiteindelijk kwamen er maar 3 druppels regen dus dat viel mee. Ook de rest van de dag tijdens het rollen geen regen gezien.

Nadat ik mijn flessen had gevuld en mijn blaas had geleegd vertrok ik van de camping. Hier gooide ik nog mijn afval weg. Helaas ook mijn laatste banaan. De naaktslakken hadden vannacht een feestje gehouden in mijn voortent en die banaan was hun feestmaal. De helft was nog over… er lagen vanochtend echt tientallen slakken in mijn voortent. Ze hadden vast geschuild voor de regen en mijn tent vonden ze een fijne plek.

Na het vertrek zag ik ook eindelijk weer de bergen die ik gisteren zo had gemist. Langzaam maar zeker rol ik omhoog, vaak maar enkele procenten en soms een kort stukje 10 procent of meer.  Regelmatig zag ik een mooie maar wilde rivier. Ik reed veel over een wat grotere weg maar ondanks dat hield men goed rekening met me en was er ook veel stukken een vluchttrook/fietspad. Ik zag ook nog veel roofvogels in de lucht cirkelen.

Onderweg ontmoette ik een andere pelgrim die mij tegemoet kwam, compleet met houten wandelstok en een (opgelapte)hoed met een schelp er op. Hij was samen met zijn vrouw vanaf Fatima (Portugal) naar Santiago gelopen en hij liep nu door naar Lourdes. Zijn vrouw moest weer aan het werk en hij deed dit stuk alleen. Heel mooie ervaringen uitgewisseld en tips gekregen voor komende dagen. Aan het eind van het gesprek kreeg ik een armbandje met daaraan een klein beeldje van Jacobus die hij aan zijn tas had hangen. Inmiddels hangt hij nu op een mooi plekje aan mijn tas.

De hele dag had ik tijdens het rollen mooi weer. Vanochtend rekende ik nog op wat regen in de ochtend en had daarom mijn regen kleding aan gedaan maar halverwege de ochtend heb ik die regenkleding maar weer opgeborgen.

Bij het plaatsje Sarrance bezocht ik het Norbertijnen klooster. Eerst kon ik de kerk niet in maar op een gegeven moment kwam er een broeder langs en hij heeft de oprijplaat gehaald. Dus zo kon ik alsnog de mooie kerk bezichtigen. We maakten ook nog een kort praatje en hij zei dat er ook broeders zijn in Heeswijk, daar ben ik wel eens geweest dus dat was leuk.

Na zo’n 15 kilometer was mijn accu aan vervanging toe. Gelukkig heb ik er 2. Komende dagen met dat klimmen zal dat ook echt nodig zijn.

Net voor de camping waar ik heen wilde kwam ik langs een boerderij met kaasverkoop. Daar een mini stukje kaas van geiten en schapen melk gekocht. Was erg lekker.

Ook waande ik mij even in de Andes in plaats van in de Pyreneeën. Ik zag namelijk een lama! Die hoort bij het circus dat hier in het dorpje is.

Inmiddels lig ik lekker in mijn tentje. Het tikt nu op het doek want toen alles stond kwam de regen zoals voorspeld. Vannacht waarschijnlijk weer onweer en morgen overdag weer droog. Dat zou fijn zijn. Op de camping lopen veel kippen en ook hanen rond dus die zullen mijn wekker wel zijn morgenochtend.

Groetjes,

Rolstoelpelgrim

4 gedachten over “Dag 24, Asasp-Arros naar Accous”

• Dank je voor de bevestiging. Ik vermoede het al toen ik de foto’s bekeek. Mijn 40x zoom camera zag het beter dan ik met het blote ook toen ik er was (en het schermpje van die camera is niet zo best dus zag het pas toen ik de foto’s op mijn mobiel had gezet)