Terugweg dag 18, Mouzon naar Fumay

Ondanks de kou heb ik goed geslapen. 2 keer van de kou wakker geworden, de eerste keer dieper in m’n slaapzak gekropen en de 2e keer m’n drinkfles opnieuw gevuld met heet water. Ik had gisteravond al een extra fles water gekookt zodat dit een optie was als ik het koud zou krijgen of eigenlijk koud zou blijven want ik was eigenlijk te koud m’n bed in gegaan.  Water koken was hier makkelijk want hoewel het op het eerste gezicht een sobere camping naast sportvelden leek stond er onder het afdak bij het sanitairgebouw een tafel met een waterkoker (en koffie/thee voor kleine bijdrage) en magnetron. Ik vond het daarom erg luxe. en ik had de camping voor mijzelf, ook best fijn vind ik dat tegenwoordig.

Toen ik opstond om ongeveer 7 uur was het nog maar ongeveer 2 graden, vannacht was het denk ik maar net boven het vriespunt. Maar goed dat ik een goede slaapzak heb. Daarover later meer. Het was ook erg mistig vanochtend. Later trok dit gelukkig op.

Ik schreef gisteren al dat ik vandaag rommelmarkten wilde bezoeken. De eerste was op zo’n 20 minuten rijden van de camping, dat was wel fijn want het was koud en in de auto kon ik opwarmen. De eerste markt was flink groot en het was al druk met auto’s,  gelukkig vond ik snel een plekje toen iemand vertrok. Ik denk dat mensen uit de ruime omgeving dit bezoeken want de laatste 7 minuten voor ik er was reed ik al steeds met dezelfde autos voor/achter me die ook de markt bezochten. De straten van het halve dorp gevuld met kraampjes met rommel. Leuk om langs te rollen. De kou was wel vervelend, niet alleen voor mij maar veel verkopers waren ingepakt met mutsen, handschoenen en dekens. Ondanks de kou was het toch leuk er te zijn maar wel korter dan ik had gewild maar m’n tenen kregen het te koud. Ik kan sinds m’n operatie nog altijd geen gewone schoenen en vooral sokken aan mijn linker voet verdragen door zenuwschade en met 2 a 3 graden zijn natte teenschoenen niet ideaal. In de zomer heb ik er niet zo’n last van maar nu het koud word is het toch wel weer lastig.

In de auto heb ik de verwarming bij de voeten aangedaan en toen ontdooide mijn voeten gelukkig weer. Ondertussen reed ik naar de 2e markt. Onderweg stopte ik nog bij een bakker voor vers brood, het was zelfs nog warm! Lekker!

Bij aankomst op de markt waren mijn voeten weer warm. De temperatuur buiten werd ook beter (al is het niet boven de 13 graden geweest) en kwam het zonnetje te voorschijn. Ook bij de 2e markt vond ik snel een parkeerplekje en kon zo de markt over rollen. Met het zonnetje werd het extra gezellig. Ook hier weer een flinke markt, zeker in verhouding tot het dorp. Erg leuk al die zooi te zien. Speelgoed, gereedschap, 2e hands kleding en schoenen, antieke meubels, zelf gemaakte dingen, en veel wat hier onder brocante word geschaard. Ook zijn locale etenswaren zoals worst en honing aanwezig. Ik vondt 1 bankje dat verkocht werd wel leuk, een rolbank ipv rolstoel!

Na deze markt had ik er nog eentje op m’n lijstje. Een creatieve markt las ik op de website waar alle markten op staan. Dat klonk leuk en het was binnen dus ook warm. Daar aangekomen kon ik de ingang niet vinden maar na wat zoeken wees iemand me de weg. Binnen aangekomen leek ik wel de enige bezoeker (later zag ik er nog een paar maar het was heel weinig), veel kraampjes van mensen die hun borduurwerk , breiwerk, naaicreaties, etc, aan de man brachten (nou ja, vrouw, mannen waren er al helemaal bijna niet). Leuk om te zien wat men had gemaakt maar doordat het zo stil was was het niet erg gezellig en ben ik nadat ik overal langs was gelopen maar weer weggegaan.

Daarna moest ik besluiten wat ik ging doen. Ik merkte dat ik moe was na alle drukte van markten en besloot naar een camping te gaan. Als ik in deze regio ben ga ik eigenlijk altijd naar de camping in Revin. Daar aangekomen bleek die dicht. Dit was denk ik het laatste weekeind van het seizoen. Toen maar naar een volgende camping. Dat was de camping in Fumay. Toen ik door het dorp reed op weg naar de camping viel het niet mee om daar te komen, er was een dorpsfeest gaande. Eenmaal bij de camping aangekomen was het hek open maar bij de receptie hing een bordje gesloten. Er stonden mensen voor de deur en toen ik vroeg of de camping open is zei de man dat het eigenlijk dicht is maar dat hij hier morgen toch nog is dus dat ik hier kan blijven. Er staan hier ook nog Belgen.

Ik heb m’n tent opgezet en heb die eerst laten drogen. Vanochtend was m’n tent enorm nat van de dauw. Toen ben ik eerst naar het dorpsfeest gerold. Hier bleek ook weer een rommelmarkt te zijn en een gewone markt. Verder liepen er 2 groepen mensen in historische kostuums en zorgde de fanfare voor muziek. De brandweer stond er ook met allemaal auto’s.

Inmiddels ben ik op de camping terug, is de tent droog en heb ik alles weer ingericht.

Toen ik hier net was bekeek ik even m’n oude route van 2018 langs de Maas. Ik ben toen ook op deze camping geweest. Kijk maar op de foto’s hieronder, links is nu en rechts van 2018. Ik noemde het eerder dit blog dat ik zou terugkomen op mijn slaapzak, dit is een camping waar het koud was (en de nacht daarvoor ook) en ik sliep toen ook met m’n warme drinkfles en een fles van de buren op de camping. Toen had ik het zo koud dat ik besloot een goede slaapzak te kopen, ik ben er nog altijd blij mee want zolang ik er goed in lig met evt een kruik blijf ik nu tenminste lekker warm.

Morgen weer verder, richting Nederland (maar ik kom nog niet thuis, dat is net te ver).

Groetjes,

Rolstoelpelgrim

4 gedachten over “Terugweg dag 18, Mouzon naar Fumay”

1. AHH gezellig zoveel rommelmarkten/winkels ik hoe ervan. dit vond ik in Engeland zo geweldig ieder goed doel heeft er zijn eigen charity winkel. Top is dat. Ja haast je vooral niet dan kan ik nog even genieten van je blog. 🙂