Nog zo’n 2 weken, maar nu al reisverhalen!

Nog zo’n 2 weken voor m’n pelgrimstocht begint, wat dat betreft is het nu echt aftellen geblazen. Toch heb ik al wel veel beleefd en zelfs reisverhalen!

April was ik op de Veine dagen (vroeger heette dit de supportbeurs), een hulpmiddelen beurs in de jaarbeurs Utrecht. Daar, bij de stand van Vicair (het rolstoel kussen merk waar ik al jaren op zit) werd mij gevraagd om model te staan voor hun. Zo gezegd, zo gedaan. We spraken af in Zaandam. Daar een heel leuke dag gehad met de 2 Vicair medewerkers die de fotos maakte. Nog samen geluncht en naar Zaanse Schans geweest. Ik denk dat dit wel een van de meest Hollandse stukjes Nederland is. Molens, Zaanse huisjes en klompen. Ik heb ook zelf de fotos gehad dus jullie kunnen af en toe een Hollandse foto verwachten.

Zoals ik net al scheef is het nog maar een week of 2 voor ik ga pelgrimeren. Toch is alle voorbereiding al gedaan. Ik ben namelijk al in Frankrijk. Eerst heb ik vakantie met m’n zoon voor ik ga pelgrimeren.  We bezoeken veel mooie steden in Noord-Frankrijk en kamperen elke dag op een andere camping municipal.
Veel dingen die we doen hebben trouwens wel een soort link met pelgrimeren, ook als ik met de auto reis blijf ik pelgrim en probeer ik veel te zien van het land.

Zo kort mogelijk zal ik even een aantal dingen vertellen die we gezien/gedaan hebben (maar zoals jullie weten ben ik meestal niet heel kort van stof).

We zijn eerst via Luxemburg gereden, daar gekampeerd en onderweg zowel Luxemburg land als stad bekeken.

Onderweg door Frankrijk mooie landschappen gezien, veel bos, heuvels, bergen/rotsen en rondom Reims natuurlijk veel wijngaarden (champagne). Reims ben ik in 2018/2019 tijdens mijn pelgrimstocht ook geweest en

We hebben ook (weer) Guedelon bezocht. Het kasteel in aanbouw waar ik al vaker ben geweest (zie hier een eerder blog hier over). Het was nu 2 jaar geleden en mooi om te zien wat er in die tussentijd is bijgebouwd. Het trekpaard dat daar werkt heeft trouwens Jacobschelpen als oogkleppen. Een pelgrimspaard!

Richting Bourges gegaan. Kort bezoek aan de stad. Kathedraal en wat omliggende straatjes. Veel mooie oude vakwerkhuizen. Ook op diverse plekken staan Jacobs schelpen op de grond.

Ook nog een Monin winkel in. Ik vind de bijzondere limonade siroop smaken in Frankrijk altijd leuk en heb thuis dan ook altijd ruime keus aan siropen die ik normaal koop als ik op pelgrimstocht/vakantie in Frankrijk ben geweest en op de terugweg nog wat Franse producten in de supermarkt koop. Altijd lekker om verschillende smaken te testen en in die winkel kon je alles testen wat ze hadden, en dat was veel. Relatief gewone smaken (aardbei, cassis, citroen, munt, etc) maar ook heel aparte (kauwgum, popcorn, Irish koffie, lavendel, jasmijn, kaneelbroodjes, macademia, chai tea, etc), Weer een paar bijzondere dingen geprobeerd, zowel lekker als minder lekker, was een belevenis.

Orleans bezocht, hier veel verwijzingen naar Jean d’Arc gezien. Pelgrimstocht 2022 ben ik onderweg met de auto langs haar geboortehuis in Domrémy gereden en nu langs de plek waar ze woonde toen ze in Orleans woonde.

Vanaf Orleans volgden we vaak de Loire, mooie rivier en heel veel kastelen.

In Blois bezochten we Chateau de Chambord, een erg indrukwekkend en sprookjesachtig kasteel. Bijna wit van kleur en eindeloos veel torens. Verder grote tuinen en een enorm bos (voor de jacht) er omheen.

In Tours zijn we bij de basiliek geweest van St. Martinus. Zijn graf is daar ook in de crypte. Nu was het al een behoorlijk grote basiliek maar de restanten van de basiliek die daarvoor stond waren ook nog buiten zichtbaar en zo was te zien dat die oude basiliek helemaal enorm was.

Ook Angers weer een kasteel bezocht. Heel anders dan het vorige kasteel in Chambord. Dit was echt een sterk fort. Binnen hebben we de wandtapijten bekeken (apocalyps tapestry). Een enorm groot geweven kleed uit 1373. Bestaande uit diverse delen waarmee het verhaal uit het laatste bijbelboek Openbaring word verteld. Afbeeldingen vol figuren van mensen, dieren, draken (met 7 koppen) en engelen. Heel bijzonder.

Uitstapjes en kastelen bezoeken zijn hier erg leuk. Zowel omdat ik dit graag doe als ook voor m’n portemonnee. Ik heb tot nu toe nog nergens entree hoeven te betalen. Rolstoel gebruikers en begeleiders zijn steeds gratis (jongeren onder de 26 jaar, gepensioneerden, leerkrachten, studenten en uitkeringsgerechtigden meestal ook). Dus zo kunnen we voordelig veel zien. Leuk!

En zo zien we elke dag weer iets nieuws.

Over een week ofzo zal ik wel weer laten weten hoe het dan gaat en wat ik heb gedaan. In zo’n weken, rond 5 augustus verwacht ik te vertrekken naar Rocamadour en dus enkele dagen daarna ga ik weer echt op pad.

Vorige blog vroeg ik of jullie veilige parkeerplekken weten rondom Rocamadour om mijn auto veilig te parkeren. Dat is inmiddels gelukt! Een hele opluchting want dit was toch wel een grote zorg. In een van m’n volgende blogs zal ik er meer over schrijven.

Groetjes,

Rolstoelpelgrim

11 gedachten over “Nog zo’n 2 weken, maar nu al reisverhalen!”

1. Wat een mooie vakantie, Laura!
    Zelf ben ik na 5 jaar verder gegaan met de Maasroute op de fiets. Tot nu toe gaat het goed. Ben nu in Venlo.
    Fijne tijd verder!
    Groetjes, Saphia

Beantwoorden
  2. Laura bedankt voor jou bericht wat leuk om te lezen waar jij overal ben geweest. Veel succes op de komende camino. Ik heb net de Nijmeegse 4 daagse er op zitten.
    Groetjes

3. Zo wat een verhaal weer. Heerlijk om te lezen en prachtige foto’s om het te versterken. Heerlijk geniet er samen van! En ik kijk alweer uit naar je volgende blog.

4. Laura,
    Het was zo te lezen een fijne vakantie met je zoon in Frankrijk. Zoals je schrijft eens een pelgrim altijd pelgrim, ook al loop/rol je niet richting Santiago.
    Voor als je nog niet begonnen, veel plezier en mooie ontmoetingen toegewenst. De blogs zullen zeker weer gelezen worden, dan loop ik al lezend met je mee.