3e en laatste dag Drenthe

En nu alweer het laatste blog van deze reis. Vanochtend vroeg opgestaan en rond 9 uur rolde ik de camping af.Gisteravond was het begonnen met regenen. Gelukkig had ik m’n tarp al over m’n rolstoel gespannen en zat ik al in m’n tentje. Een groot deel van de nacht bleef het flink regenen, dus helaas kon ik niet droog inpakken. Gisteravond kon ik geen foto’s plaatsen vanwege het slechte internet bereik maar inmiddels staan de foto’s er op.

Vandaag rolde ik van oude Willem naar Uffelte. Het eerste deel rolde ik nog door het bos en later langs een kanaal en landbouw. Onderweg haalde in in Diever nog een appel en banaan om onderweg te eten. Ook stopte ik nog even bij 2 leuke ezeltjes. Het was niet zo’n lange tocht (15km) en rond het middaguur kwam ik al aan bij de auto. Toch zat het rollen er nog niet helemaal op.

Met de auto reed ik nadat ik was ingeladen namelijk een 20 minuten verder naar de VAMberg, of te wel, Col du VAM. Een erg interessant gebied. Het is een berg waar ook wielren wedstrijden worden gehouden en waar je als bijvoorbeeld fietser, mountainbiker of trailrunner kan oefenen op hellingen. En dat is waarvoor ook ik er kwam.

Ik wilde namelijk testen hoe goed m’n rolstoel bergen aan kan. En dat ging best goed. Ik ben 2 keer omhoog gegaan op de helling van 16%. Een zware klim maar het lukte. Een paar hardlopers passeerde mij meerdere keren, zij waren aan het trainen voor een reis naar de bergen.

Boven op deze berg is het ontstaan direct duidelijk. Als je op de top naar de ene kant kijkt ziet het er geweldig uit, natuur, weides met schapen en een mooi uitzicht. Maar kijk je naar de andere kant zie je iets heel anders. Namelijk een enorme vuilstort, grote machines die met het afval in de weer zijn, rokende pijpen en duizenden vogels die denken dat er wel iets lekkers voor ze bij is. Het meest opvallende vond ik de soorten vogels. meeuwen had ik er wel verwacht en die vlogen er ook veel maar ooievaars had ik niet gedacht daar te zien en zeker niet zoveel. Een fietser vertelde me dat ze er afgelopen week ruim 70 hadden geteld! Nu waren het er den ik 10 a 20 die af en aan vlogen voor een hapje afval.

Daarna rolde ik naar beneden, een stuk makkelijker, en deed nog een ronde. Daarna was het tijd om naar huis te gaan rijden. Daar ben ik nu aangekomen, nu moe maar voldaan. Mijn nieuwe rolstoel kan de Col du VAM aan dus nu kan ik me gaan voorbereiden op de Pyreneeën.

Nu geen dagelijks blog meer tot ik weer vertrek. Over ongeveer 2 maanden. Maar wel komt deze week het interview met Visie, dus het blog hier over volgt snel.

Groetjes,

Rolstoelpelgrim

10 gedachten over “3e en laatste dag Drenthe”

1. De Col du Vam is mij ook bekend, ben er een paar maal tegenaan gefietst en er over heen. Is best een uitdaging!
    Maar fijn dat de rolstoel zich er goe op kon houden, dat belooft wat voor het vervolg van jouw Camino!
    Ik hoop er snel weer over te mogen lezen en de foto’s te kunnen bewonderen!

Beantwoorden
  2. Wat fijn om weer van je te horen. Je was op voor mij bekend terrein. Leuk om jouw ervaringen te lezen en wat heb je een mooie kleurrijke rolstoel. Ik hoop dat je er mooie tochten mee zult maken.
    SHALOM

3. Heel leuk dat jij even kon testen op de Vam Berg oog goed om te merken hou jou rolstoel het doet bedankt voor de berichten tot over even wij gaan de Alkmaarse 4 daagse lopen volgen de week en in juli de Nijmeegse.