Dag 6 Dinant (Be) naar Givet (Fr)

Dag 6, Woensdag 12 september.

Vanochtend rond 5.00 werd ik bibberend wakker, het was toch best koud en ik was in mijn slaap half uit mijn mumieslaapzak gekropen. In slaap komen wilde niet meer zo dus rond 6.00 ben ik me aan gaan kleden en gaan inpakken. Toen alles was ingepakt ben ik vertrokken.
Ik reed weer naar Dinant en onderweg kwam ik een enorme goederentrein vol auto’s tegen (dit soort goederentreinen denderden ook de hele nacht langs de camping, alleen de Maas zat er tussen).

Ik denk dat ik de noten etende pelgrims heb gezien. Toen ik net van Dinant kwam haalde ik 2 bepakte mensen in en daarna heb ik geen noten meer zien liggen.

Na Dinant reed ik vrijwel de hele tijd door enorm mooi gebied. Grote stijle rotswanden die strak aan het water of de weg stonden en vele kastelen en forten.

naast forten stonden er ook heel mooie oude gebouwen, ik las ergens dat dit oude luxe hotels waren die in de tijd van trekschuiten en stoomtreinen zijn gebouwd, Dintant en omgeving was toen een plek waar vele rijke mensen heengingen op vakantie. Na het veranderen van het vervoer gingen mensen naar andere plekken op vakantie en raakte deze hotels uitgestorven en vervallen. ik hoorde dat ze nu vaak als opslagplek worden gebruikt.

ik had veel verschillend soort wegen, wegen met auto’s maar vooral veel fietspaden waar haast niemand reed. veel van deze fietspaden zijn op of naast oude verlaten spoorlijnen gemaakt, dit heeft als voordeel dat de route relatief vlak is. sommige stukken hebben ze de rails gewoon laten liggen en daar is de rails volledig begroeid.

Op een gegeven moment was mijn water bijna op en er waren weinig plekken om te vragen of te vullen. Eindelijk zag ik een man in een tuin staan ik vroeg hem in mijn beste Frans om wat water en ipv mijn fles te vullen met kraanwater kreeg ik een literfles bronwater. Dus dat was fijn want het water hier is niet erg lekker (smaakt en ruikt naar zwembadwater al is het hier minder erg dan in andere delen van Frankrijk).

Ik moest nog een paar keer een sluis over, het wisselde vandaag een paar keer aan welke kant ik rolde. Sluizen zijn lastig om over te gaan. Omdat de loop of fietsbrug aan de sluisdeur vast zit en die kan draaien om open te gaan zit die brug hoger dan het wegdek.  Soms wel 25cm. Ik moet dan uit mijn rolstoel en dan hijs ik die stoel de brug op en ga weer zitten. Of ik duw hem helemaal naar de overkant. Het is altijd een flinke klus. Vandaag zat het mee want ik kreeg steeds hulp. 1 keer van een Nederlands stel die ik al een paar keer langs had zien fietsen. Zij doen ook de maasroute maar dan steeds op en neer om weer terug naar hun auto te gaan. En de volgende dag gaan ze een volgend stuk op en neer.

Ook ben ik de grens vandaag gepasseerd, er stonden bij de grens 3 vlaggen. De Belgische, de Franse en de Europese vlag. Nu zal ik me echt in het Frans moeten redden. En dat is best lastig omdat ik nooit Frans op school heb gehad. Aleen een cursus Frans voor op reis. En nu dus alle tijd om te oefenen!

Nu sta ik op een camping in Givet, er staan nog een stuk of 5 trekkerstentjes naast mijn tent. Het is een simpele Franse camping. Geen wc brillen, geen licht in het toilet, maar ik sta hier verder prima. En voor die 6 euro mag ik niet klagen. Mijn rolstoelwielen staan te laden in de afwas ruimte en de rest van mijn stoel staat in de tent (die past precies in mijn voortent, ik ga dan zelf eerst de tent in en trek de rolstoel achter me aan en dan wurm ik me langs de rolstoel om de tent dicht te doen).

Morgen ochtend wil ik weer  vroeg door rijden. Dan ga ik richting Haybes of Fumay. Afhankelijk hoe ik me voel en hoe de weg is. De Ravel is gestopt en ik ga nu over Voie Verte Trans Ardenne rijden. Dat is volgens mij redelijk vergelijkbaar met elkaar, alleen een Belgische en een Franse versie.

Tot morgen

En voor wie zich nog niet heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief, ga naar de hoofdpagina en schrijf je in. Vergeet niet om daarna in je email te kijken want daar is een email die je moet bevestigen. Geen email gehad? Kijk in je junkmail of stuur mij een berichtje