Pelgrimage 2021, Einde

Zoals beloofd hier dan eindelijk het afsluitende blog. het einde van de pelgrimage van 2021.
onderaan alle conclusies, afstanden en bedragen van deze mooie reis.

Maar eerst nog een nieuwtje. Naast dat ik in 2 Franse kranten heb gestaan ben ik ook benaderd door Johanna Kroon. Zij maakt podcasts over pelgrims. Een paar dagen geleden is ze langs geweest bij mij thuis en hebben we een gesprek/interview gehad dat is opgenomen. Zelf heeft ze ook gepelgrimeerd dus het was ook buiten de opnames een leuk gesprek.

Mijn verhaal nu te beluisteren is in Camino NL, te vinden op Spotify en via Apple podcasts.
en ook vind je hem hier https://camino.buzzsprout.com/1203329/9302621-laura-feenstra-de-rolstoelpelgrim

Ook werd ik door een meester van mijn basisschool gemaild. Hij had via mijn ouders over mijn pelgrimstocht gehoord en wilde 1 van mijn blogs, degene die ik vorige jaar had geschreven over Taizé in het kerkblad plaatsen.
Het artikel kan je lezen onder “rolstoel pelgrim in andere media” Daar staan trouwens ook alle eerdere interviews / krantenartikelen die er zijn gemaakt over mij.

De cijfers

En dan nu alle cijfers van deze reis.
Hieronder vind je mijn reis met de etappes en de afstanden:

Heenreis (auto)

4 September 16 vorey sur arzon – Lavoute-sur-Loire 15,83km
5 September 17 Lavoute-sur-Loire – le puy 23,50km
6 September dagje le puy 15,46

dinsdag 7 September. trein le puy, saint etienne lyon mâcon. auto naar taize 4,70km in Le-Puy-en-Velay gerold, camping naar station.
7 tot 12 september Taize (geen echte afstand, alleen van barrak naar etenstent en kerk)

taize 2020

Terugreis:
12 september taize Paray-le Monial 51km
13 september Paray-le-Monial naar Villiers aux choux 271km
14 september Villiers naar les hirondelles 239km
15 september Les hirondelles naar huis. 240km

Totaal aantal kilometers pelgrimage: 327,55km.
Gemiddeld per dag 19,27km
en de kortste dagetappes waren de zwaarste. sowieso was dit een fysiek zwaardere reis dan eerdere jaren, meer steile bergen. maar ondanks dat het zwaar was was het ook enorm mooi.

Totaal aantal auto kilometers : heenweg 769 + terugweg 801 = 1570km

kosten overnachting

20 augustus, reisdag 1  Cluny camping municipal €8,80
21 augustus, reisdag 2 Saint Jacques des arrets, camping municipal € 6,22
22 augustus, reisdag 3 col du crie (gelogeerd bij een geitenboer) vrije gift €10
23 augustus, reisdag 4 propieres camping municipal €6,22
24 augustus, reisdag 5 Charlieu camping municipal €11,80
25 augustus, reisdag 6 Roanne/Mably bij mensen thuis uitgenodigd, onbetaalbaar
26 augustus, reisdag 7 Saint Jodard Broeders van st. Jan, onbetaalbaar
27 augustus, reisdag 8 Pommiers camping de l’aix €13,30
28 augustus, reisdag 9 Boen camping de L’orangerie domaine de giraud €10,65
29 augustus, reisdag 10 Montbrisson, bij mensen thuis, tegenover zusters, onbetaalbaar
30 augustus, reisdag 11 Margarie chantagret bij mensen thuis vrije gift €10

Totaal kosten voor overnachtingen €123,69
Gemiddeld 6,87 voor slapen

Boodschappen

Totaal: €50,03 uitgegeven in supermarkten en bakkerijen.
Gemiddeld per dag €2,77
van huis had ik ook het een en ander meegenomen, onder andere volkoren couscous en gedroogd fruit.
Onderweg kreeg ik veel eten, bijvoorbeeld mensen waar ik logeerde die mij nog een grote lunch mee gaven. Soms kon ik er 2 dagen van eten (ik eet niet zo veel)! En als ik bij mensen sliep kreeg ik heerlijke 3 a 4 gangen diners, zelf vonden ze het vaak eenvoudig eten maar voor mij was het een bijzonder luxe maaltijd. en dan kon ik de dagen erna op de camping weer simpel eten, oud stokbrood met kaas of een bakje couscous met gedroogd fruit. En onderweg vond ik vaak lekker fruit, vooral de bramen stonden er dit jaar heel goed bij, hier heb ik wel kilo’s van geplukt/gegeten tijdens mijn pelgrimage!

Totaal kosten pelgrimage:

19 augustus 3e reisdag 1 nacht Taizé €20

7 tot 12 september Taize  90 euro
12 september taize Paray-le Monial 51km gelogeerd, onbetaalbaar
13 september Paray-le-Monial naar Villiers aux choux (camping) geen betaal optie
14 september Villiers naar Les Hirondelles (vlak bij lille) cadeau van zus
15 september Les Hirondelles naar huis.

Totaal kosten overnachtingen heen/terugreis en Taizé:
heenweg/terugweg €35 +Taizé €90 = €125

Reiskosten:

di 7 sept. trein le puy, saint etienne lyon mâcon. ongeveer 35 euro, kan mijn ticket even niet vinden voor de precieze prijs.

Verbruik 5.1 liter per 100km, is ongeveer 80 liter benzine. gemiddeld betaalde ik 1,50 voor benzine (getankt in Frankrijk en België). De kosten waren dan 120 euro aan benzine.

Eten bestond uit wat ik mee had genomen vanuit huis. en op terugweg wat over was van de reis. kosten daarvan zijn daarom slecht te bepalen.

Kosten heen/terugreis:
€35 slapen +€35 trein+ €120 benzine = €190

Totaal kosten hele reis

pelgrimage €173,72
Taizé €90 euro
heen/terugreis €190
Totaal €453,72 voor 30 dagen.
gemiddeld 15,12 per dag

Tijdens de pelgrimage zat ik op een prijs van 8,90 per dag (gemiddeld) maar door de heenreis (gemiddeld 23,75 per dag) en Taizé (18 per dag) is dat flink opgelopen naar ruim 15 euro gemiddeld per dag.

Stel dat ik met flixbus had gegaan (wat nu met corona niet ideaal is, en ook de locaties waren slecht bereikbaar via flixbus) was ik maar 40-60 euro aan de reis kwijt geweest ipv 190 euro. Maar aan de andere kant had ik dan 1 zware reisdag in een bus gehad en voelde nu de dagen heen en terug reizen als een soort mini vakantie aan. Dus uiteindelijk ben ik toch blij dat ik hiervoor heb gekozen.

Einde

Dit was dan weer de afsluiting van deze pelgrimage.

Het is een enorm mooie reis geweest.
veel hoogte punten. Die toevalligerwijs ook nog eens vaak letterlijke hoogtepunten waren.
1 hoogtepunt was dat ik eigenlijk bijna strande op een berg, ik was rond de 1100 meter en mijn accu was bijna leeg. de camping zou ik zeker niet halen. maar toen de accu bijna leeg was kwam ik in een klein gehucht waar ik mensen ontmoette en waar ik kon logeren. een mooie avond. het blog vind je hier.

Een andere hoogtepunt was de klim naar de kathedraal in Le-Puy-en-Velay. Enorm zwaar maar ik ben heel blij dat ik het gedaan heb (ondanks dat mijn knie nu nog steeds een beetje problemen geeft, maar dat hersteld met der tijd wel weer). de aanmoedigng tijdens die klim was hartverwarmend. bedankt! dit blog kan je hier lezen

Ik kan nog heel veel andere mooie ontmoetingen noemen, en momenten dat ik genoot van rust en stilte maar dan word het blog te lang. Lees hiervoor mijn oude berichten gerust nog eens terug.

Voor dat ik afsluit wil ik iedereen nog bedanken voor het lezen. En vooral ook voor alle lieve berichtjes die ik onderweg via deze website, email, facebook of instagram kreeg.
Op de moeilijke momenten (bijvoorbeeld tijdens een pauze tijdens een zware helling) las ik die en gaven ze mij de moed om door te gaan.
Ik hoop dan ook dat jullie mij blijven volgen want volgend jaar vervolg ik mijn reis weer.

Vanaf nu word het weer voorbereiden op de komende tocht.
Waarschijnlijk word dit Le-Puy-en-Velay naar Rocamadour.

Wie zich nog niet heeft ingeschreven voor mijn nieuwsbrief kan dit doen via de homepage. Dan krijg je vanzelf te horen wanneer ik iets nieuws heb geplaats op het blog.

Groetjes,
Rolstoelpelgrim.

29 gedachten over “Pelgrimage 2021, Einde”

1. Blij dat ik een beetje kon meereizen… Naar bekende plekken zoals Taizé, maar ook naar vele onbekende plekken. Kijk al uit naar je nieuwe reisavonturen! En volgend jaar zeker welkom voor een tussenstop in België!
    Heel veel liefs
    Katrien

Beantwoorden
    • Leuk dat je hebt meegereisd. En het lijkt me leuk eens langs te komen! Lang geleden dat we elkaar zagen in barak 177a (is inmiddels een wateropslag met enorme watertank geworden, 117b tot 117d zijn nog wel beschikbaar)

2. Dank voor je mooie letters die ik mocht lezen, en dat ik het gevoel had mee je mee op reis was.
    En doet mij nog meer verlangen naar mij bedevaart naar Santiago de Compostela.
    Nogmaals dank

Beantwoorden
  3. Laura , bedankt om je te mogen volgen ! Soms een beetje spannend , soms leuk , soms ook minder , soms gezellig , maar wel zwaar !Proficiat met je inspanning ! Ik kijk al uit naar het vervolg volgens jaar ! Bereid je maar goed voor ! Succes

4. Beste Laura heel leuk zo goed als jij al de financiën heb bij gehouden en fantastisch om zo met jou mee te rijden wij wachten weer op volgend jaar het gaat je goed. Groetjes van Marian en Wim uit Amersfoort.

5. Weeral een geweldige ervaring Laura, nu lekker nagenieten weldra de Feestdagen en dan weer lekker genieten van de “voorpret” en Rocamadour een geweldig historisch stadje, maar daar moet je wel “wat” hulp “inschakelen” om voluit te kunnen genieten!!!! Laura lieverd, ’t ga je goed, blijf gezond en Geniet xxx Carpe Diem!!
    En hier vind je alvast een “voorproefje” https://willem1952.waarbenjij.nu/reisverslagen/247089/pelgrimstocht-maasbracht-santiago-de-compostela/1

Beantwoorden
    • Bedankt voor het volgen en alle leuke berichtjes.
      Gelukkig heeft Rocamadour een lift (al zijn er omheen meer hellingen die dat helaas niet hebben). Komend jaar ga ik dat eens uitgebreid bekijken en jou blog lezen.

6. Wat een leuk interview, Laura! Een leuk en mooi mens ben je zeker! En een geweldig positieve doorzetter. Heerlijk om je verhalen te beluisteren en te lezen. Lekker nagenieten, nog meer Frans leren en daarna voorbereiden voor Rocamadour.

Beantwoorden
  7. Wauw nu ben je thuis en houd je avontuur nog niet op! Nu ook nog in een podcast! Straks krijg je nog een eigen tv serie! Maar bedankt dat ik met je mee heb mogen reizen op deze manier ik geniet ervan en je enthousiasme is super! De kosten die je maakt zijn in mijn ogen een lachertje maar doen me wel beseffen met hoe weinig je 30 fantastische dagen kan hebben! Bedankt Laura!

• Bedankt voor het volgen en al je leuke berichtjes.
      De tv programma/serie staat nog niet gepland maar wel staan er nog interviews gepland. Daarover meer in een volgend blog. Dus er komt nog meer. Je woont nu bijna naast een beroemdheid . Zo voelde ik me onderweg soms wel als ik herkend werd omdat mensen me in de krant hadden gezien.

Hoe goedkoper ik reis hoe meer ik me bewust ben met hoe weinig een mens toe kan en hoe mooi het is hulp te vragen en te ontvangen. Niet alleen voor mij maar de gevers vinden het geven dan ook weer fijn en bedanken mij dan weer voor de mooie verhalen en het gezelschap. Een mooie wisselwerking.

8. Beste Laura,
    petje af voor alle stoere verhalen. En wat een mooie reacties. Je bent een doorzetter en levensgenieter.
    En in 2022 gaan de pelgrims van de Vastenactie deze kanjer zomaar ontmoeten. Wat een geluk! Tot dan, groet van Maria uit Veldhoven

Beantwoorden
    • Dank je voor het meereizen.
      Ik zie weer uit naar de Pelgrimstocht van Vastenactie. Dat het na 2 jaar eindelijk door zal mogen gaan. Rollen door Friesland. Daar heb ik nog niet eerder gerold dus lijkt me een mooie ervaring. Leuk om elkaar dan daar weer te treffen.

9. Bedankt Laura, ik kijk uit naar jouw volgende tocht welke afstand dan ook !
    Graag zou ik een foto van de zijaanzicht van je rolstoel zien.